תצלום מתוך פליקר

"פתאום קלטתי שהנהג מעביר את היד שלו על הברכיים שלי"

את ליליה, סטודנטית לתקשורת, נהג שאל "מה את מוכנה לעשות תמורת 5,000 שקל". את אנה, מתמחה במשרד המשפטים, הנהג ליטף בישבן. נשים רבות מדווחות על אי הנעימות הכרוכה בנסיעות ליליות במוניות. בחלק מהמקרים זה גם מגיע לכדי הטרדות מיניות. מה עושות? ואיזו יוזמה חדשה עשויה להציל את המצב?

הסיכונים עמם מתמודדות נשים בכל הגילאים במקומות העבודה, בברים ובמועדונים, נמצאים גם בתחבורה הציבורית. לא פעם אנחנו נתקלים בפוסטים ברשתות חברתיות על הטרדות באוטובוסים וברכבות, וכבר היו אפילו עמודים ספציפיים שהוקדשו לעניין. יש לא מעט נשים שמעדיפות בשל כך נסיעה במוניות – לפחות אלו שיכולות להרשות לעצמן את זה. אלא שגם כשאישה יושבת לבדה במונית היא נאלצת לא פעם להיות ערנית למתרחש, במקום להשעין את הראש אחורה בשלווה.

לא מעט צעירות שמשתמשות בשירותי מוניות, בעיקר לאחר בילוי לילי, מספרות על רגעי חרדה, כמו גם על חוויות לא נעימות שהתרחשו במהלך הנסיעה. "מה את מוכנה לעשות תמורת 5,000 שקל?", שאל את ליליה, סטודנטית לתקשורת, נהג המונית שהסיע אותה בשעת לילה מאוחרת. ליליה קפאה במקום, מנסה לעכל את השאלה הבוטה. כעבור דקות, כשזיהתה מבעד לחלון מקום מוכר, דרשה לרדת, על אף שזה לא היה היעד שאליו רצתה להגיע.

אנה, מתמחה במשרד המשפטים, מספרת בזעזוע ש"כשעליתי על מונית לאחר יציאה שבה חגגנו עד השעות הקטנות, עם הרבה שתייה אלכוהולית, והתיישבתי במושב הקדמי, הנהג התחיל להעביר את היד על הברכיים שלי תוך כדי הנסיעה. נרתעתי והתנגדתי, והוא המשיך במשפטים בוטים. כשהגענו ליעד, יצאתי מהמונית והוא טפח על הישבן שלי בחיוך". היא ממליצה לכל אחת להחזיק בארנקה אמצעי להגנה עצמית, במיוחד ביציאות ליליות. כך היא עצמה עושה מאז המקרה.

"מה עשיתי לא נכון?"

כשהיתה בת 18, עלתה לירון על מונית מזדמנת שתפסה ברחוב לאחר בילוי בבר במרכז תל אביב. הנהג המבוגר ביקש שתשב לידו מאחר שבמושב האחורי מונח כיסא משרדי שהוא צריך להעביר. בהמשך, הנהג החל לשאול אותה שאלות על גילה, מזלה האסטרולוגי, חבריה ועוד. "הוא הודיע לי שבגלל שאני מזל עקרב והוא גדי, הקשר שלנו נועד להתקיים. לא הבנתי את פשר השיחה ולמרות שהמשכתי להתעסק בטלפון כמין מפלט, הוא המשיך לדבר על סוג הקשר אותו מעוניין לנהל איתי".

כשנעצרה המונית ליד ביתה, הנהג נעל את הדלתות וביקש מלירון שתסכים להיות "המלכה" שלו, מאחר שהוא בעניין של סאדו מאזו. "כשהבהרתי לו שאני לא מעוניינת, הוא שחרר את חגורת הבטיחות שלו. באותו הרגע הבנתי שמשהו רע קורה". גם אחרי שהצליחה להתחמק ממנו, הוא ביקש את מספר הטלפון שלה. מכיוון שחששה להסתבך עוד יותר, נתנה לו לירון את מספר הטלפון האמיתי. הנהג צלצל אליה והטריד אותה אינספור פעמים. "תקופה ארוכה ניסיתי לחשוב מה עשיתי לא נכון, אבל כנראה הייתי צעירה מדי ולא ידעתי איך להתנהל. הלקח שלמדתי מנסיעת האימים הזו הוא לעולם לא להתיישב לצד הנהג ולא לפתח שיחות אישיות".

מתוך הסרט "נהג מונית"

נוי מספרת כי באחת הפעמים בהן עלתה על מונית, הנהג טרח להחמיא ללבושה ולמראה "האירופאי" שלה, והוסיף ואמר שלו היה צעיר יותר בשני עשורים היה חוטף אותה ומוודא שאף גבר לא ייקח אותה ממנו. "בעקבות החוויה הזאת וחוויות אחרות דומות, כשאני נוסעת במונית אני תמיד נוהגת לנהל שיחת טלפון קצרה, שבה אני מיידעת לגבי המיקום שלי,  ומוודאת שהנהג שומע. אני עושה את זה כדי לתת לעצמי תחושת ביטחון וכדי להרתיע את הנהג".

מדוּוחים רק חמישה מקרים בשנה

לפני כשנה ערך "מעריב" בדיקה על אודות נתוני ההטרדות המיניות בתחבורה הציבורית. עלה ממנה, שבחמש השנים שקדמו לה, נפתחו בסך הכול 136 תיקים על הטרדות מיניות בתחבורה ציבורית, מתוכם רק 26 תיקים על הטרדות במוניות. אלא שיש לזכור שמדובר רק במקרים בהם בחורות בחרו להתלונן, ואפשר להניח די בביטחון שמקרים רבים נותרים לא מדווחים.

כך או כך, לבחורות רבות ישנה בעיה עם נושא ההתניידות במוניות בלילה, ומי שנתן על כך את הדעת הוא קואופרטיב הנהגות "מוניתה", שזיהה את הצורך במרחב בטוח עבור נוסעי (ובעיקר נוסעות) המוניות.

"מוניתה" הוקמה בשנת 2011 במטרה ליצור חווית נסיעה בטוחה ונעימה בכל שעות היום עבור נשים, ילדים, מבוגרים ובעלי צרכים מיוחדים. מטרה נוספת וחשובה לא פחות היא יצירת סביבת עבודה שווה ונוחה עבור נהגות מונית שמוצאות עצמן נדחקות לשוליים בעולם העבודה הגברי, התחרותי והסטריאוטיפי שגורם להן להיתפס כחריגות במקצוע זה.

נשות הקואופרטיב מספרות שהן מונעות מערכים חברתיים ומדחף אמיתי ליצירת שוויון אותם מבקשות להביא לידי ביטוי. את הקואופרטיב מלווה תנועת "דרור-ישראל" שנוסדה על ידי בוגרי הנוער העובד והלומד ופועלת לקידום ערכי שוויון, דמוקרטיה וציונות. בין היתר מלווה "דרור-ישראל" קבוצות המבקשות להתאגד לכדי קואופרטיב עד הרגע שהן "יוצאות ממש לשוק".

בחודשים האחרונים, סייעה התנועה ל"מוניתה" לערוך מיזם הדסטארט לגיוס כספים לשם צבירת הון בסיסי במטרה להתחיל בפעילות מסודרת. ההיענות הציבורית היתה רבה מהמשוער, נאסף סכום גבוה מהמבוקש (סך הכל יותר מ-200 אלף שקל), וגם בימים אלה ממשיכות להגיע ל"מוניתה" פניות רבות לסיוע. במקביל, על מנת שהמיזם יתפוס תאוצה ויחל לפעול כפי שתוכנן, מזמינות חברות "מוניתה" נהגות נוספות להצטרף ולקחת חלק במהפכה. "בכל המקרים בהם נסעתי במוניות, הנהגים היו גברים", אומרת אנה שכאמור הוטרדה בעבר, "אני חושבת שהייתי מרגישה יותר בנוח אילו היתה זו נהגת מונית ובמיוחד בשעות הלילה". כמובן, עם זאת, שאין בכך משום אמירה לגבי כלל נהגי המוניות, ביניהם גם נהגים נדיבים ומקצועיים רבים.

המוניות הוורודות של ניו יורק

מוניתה היא הגרסה הישראלית לשירותי המוניות המוצעים לנשות ניו-יורק והסביבה, She rides  וכן She taxis. המוטו המוביל את החברות הללו הוא: "נשים עבור נשים: שירות המתמקד בצרכיהן של נשים, אימהות עובדות, צעירות מבלות, סטודנטיות ונשות עסקים". בבסיס רעיון זה, עומד הרצון ליצירת מרחב בטוח במוניות, מחירים הוגנים לכל וכפי שהאמינה סטלה מתיאו, הוגת הרעיון, זהו אקט תמיכה בנשים המעוניינות לפרוץ את תעשיית המוניות הנשלטת ברובה על ידי גברים. את המוניות ניתן לזהות הודות לצבען הוורוד, כמו גם לצעיף הוורדרד אותו עוטות הנהגות לצווארן. הזמנת המוניות נעשית באמצעות אפליקציה ייחודית המבררת אם בין המזמינים נמצאת אישה. במידה שלא –מופנים המזמינים לשירות המוניות הרגיל. בנוסף, על הנוסעים להיות מעל גיל 15 כדי להשתמש בשירותים אלו. שירות דומה קיים גם בהודו משנת 2013. בניו-זילנד היתה זו צעירה בת 22 שהרימה את הכפפה לאחרונה ויצרה שירות דומה.

קולות תמיכה ברעיון הסעות נשים על ידי נשים נשמעים גם מצד הגברים. "אני רוצה לוודא שכשחברה שלי נעזרת בתחבורה ציבורית, ובמיוחד במוניות, היא תחוש בטוחה", אומר דן, שאין ברשותו או ברשות חברתו רכב פרטי והם נעזרים מדי יום בתחבורה הציבורית. "אנחנו צריכים לעבוד יחד וליצור מרחב ציבורי בטוח יותר, לא רק עבור נשים אלא עבור כל אחד מאיתנו".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מגזין כותרת*

הטרדות מיניות יחסים בין המינים מגדר תחבורה תחבורה ציבורית      
{ לכתבה ""פתאום קלטתי שהנהג…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות