בירה צוננת. מתוך "פליקר"

מחיר הבירה ירד? זה לא אומר שנקנה אותה יותר בזול

בשנת 2013 הטיל שר האוצר יאיר לפיד מס דרקוני על הבירה. בשנת 2015 מחליפו, משה כחלון, הוריד אותו בחזרה לשיעור הקודם (כמעט). אז למה מחירי הבירות לא ירדו מאז? ואיך בכל זאת הרפורמה שינתה דרמטית את שוק האלכוהול ואת הרגלי הבילוי?

בשנים האחרונות משרד האוצר העביר שתי רפורמות משמעותיות בנושא מיסוי של משקאות אלכוהוליים. תחילה, ב-2013, שר האוצר דאז יאיר לפיד העלה באורח דרמטי את המס על האלכוהול, ובתוך כך הכפיל את המס על הבירה וקבע שיעמוד על 4.33 שקל לליטר, במקום 2.19 שקל לליטר. שנתיים אחר כך, ב-2015, הוריד שר האוצר משה כחלון את המס על הבירה בחזרה לשיעור של 2.33 שקל לליטר.

קשה להשיג נתונים מדויקים על מחירן של מנות בירה שנמכרו בברים שונים לפני ואחרי ההעלאה, שכן אין תיעוד מסודר של מידע מהסוג הזה. אולם אפשר להניח בזהירות שברוב המקומות, בממוצע, מחיר הבירה לא ירד בחזרה לשיעורים הקודמים שלו. דיברנו עם בעלי ברים, להבין מהם מה עשתה הרפורמה ההיא לשוק האלכוהול, ולמה התחושה היא שגם אחרי ביטול המס, מחירי הבירה לא ממש ירדו.

ליאור הר גיל, בעליו של הבר התל-אביבי הוותיק "המנזר", מספר כי ההשפעה העיקרית של הרפורמה ב-2013 היתה שבהיעדר אכיפה המחייבת סטנדרטיזציה של גדלי המנות, בעלי ברים רבים השאירו את המחיר על כנו וקיצצו בגודל המנה. במילים אחרות, הלקוח שילם את אותו הסכום, על (הרבה) פחות בירה. כך נולדה למשל מנת ה-420 מ"ל שנפוצה מאז מאוד, ונשארה איתנו עד עצם היום הזז.

הר גיל עצמו טוען שהמשיך למכור ב"מנזר" בירות באותו הגודל, והוסיף את הסכום המדויק של המס לכל מנה. אחרי הורדת המס כעבור שנתיים, הוריד את מחיר המס מכל מנה. פשוט, לא? רוב בעלי הברים לא נהגו כך. "גם אני ציפיתי שהמחירים ירדו, אבל זה לא קרה", הוא אומר. "אנחנו אומה שצורכת מעט אלכוהול – 12.5 ליטר בממוצע לשנה פֶּר נפש, כשברוב אירופה מדובר על 90 ליטר בממוצע לשנה פר נפש. כך, שעבור רוב האנשים, שיוצאים פעם בשבוע ושותים בה שתי בירות בערב, הבדל של ארבעה שקלים לאדם הוא לא מהותי מבחינתם. לכן אני חושב שלא היה פה לחץ מהשטח והמחירים נשארו גבוהים".

סיבה נוספת למחירים הגבוהים, טוען הר גיל, היא "שבתל אביב מדיניות רישוי העסקים היא דרקונית, תוחלת החיים של ברים מאוד קצרה ומכיוון שהרבה בעלי ברים יוצאים מנקודת הנחה שכל התנאים נגדם – הם מנסים לעשות מקסימום רווח".

אלעד נעים, אחד הבעלים של בר ב"הודנא" בפלורנטין, בוטה יותר לגבי הנקודה האחרונה: "אנחנו ב'הודנא' לא העלינו מחירים כבר חמש שנים, אבל הרבה מקומות עשו קומבינות – וזה מוצדק. כי כמו שיוקר המחייה עלה, כך עלו גם הוצאות התפעול של ברים. ובכלל, היום להחזיק עסקים קטנים בישראל נהייה דבר משוגע לגמרי, אז מקומות ניסו לראות איך הם יכולים טיפה להרוויח יותר. כדי להוריד מחירים בחזרה, צריך יהיה לאזן את זה עם המון הוצאות אחרות".

מסלול עוקף מס

תופעה נוספת שצצה בעקבות המס של לפיד ושינתה את שוק האלכוהול היתה הופעתם של מבצעים רבים בסגנון "שתה כפי יכולתך", תמורת מחיר קבוע לכל הערב (מה שמכונה "מסלולים"). בהתאם לאותו עיקרון, במקומות רבים גם הרחיבו מאוד את ה-Happy-Hour. סהר ויסוצקי, אחד ממנהלי בר "הרוטינה" התל אביב, שגם הרחיב מאוד את השעות השמחות וגם נקט במבצע בסגנון "שתה ככל יכולתך", אומר ש"מאז הרפורמה, הפי-האואר'ז, שנמכרו בהן דילים של 1+1 או 30% הנחה על המשקאות, זלגו לשעות הרבה יותר מאוחרות, ועבדו הרבה יותר חזק מאשר בעבר. היום התל אביבים מחפשים מקום לשבת בו לפי ההנחות והמחירים שהוא מציע – זה משהו שלא היה קודם לכן".

הרפורמה, אם כן, שינתה מאוד את השוק. עידן בבלי, בעליה של חברת ייבוא המשקאות "י.ד עסקים", המייבאת בין השאר את הבירות "פיזלנר" ו"בקס", מאיר זווית נוספת. ערב הרפורמה, הוא אומר, "נפתחו הרבה מבשלות בוטיק, ונכנסו הרבה יבואנים חדשים של בירות פרימיום. עכשיו, גם מבשלות בוטיק וגם יבואנים עובדים, בדרך כלל, על תכניות עבודה של שלוש עד חמש שנים קדימה. מה שקרה בעקבות עליית המס זה שכל השוק המקומי של מבשלות הבוטיק לא יכול היה להחזיק את עצמו – ורבות מהן נסגרו.

"בירה זה לא אלכוהול כבד, זה לא לעשירים בלבד, בירה זה למעמד הפועלים. זה כמו חומוס. זה בלתי נתפס שבלילה אחד המיסוי הוכפל. מה שזה יצר, זה שגם אחרי שהמיסוי ירד, שוק הבירה חוסל בדרך כמעט לגמרי, והיום הוא נשלט על ידי שתי חברות – טמפו וקולה, כך שאין תחרות והמחירים נשארו בשמים. אז מה עשינו בזה?".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מגזין כותרת*

אקטואליה כללי מגזין       
{ לכתבה "מחיר הבירה ירד?…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות