מילה מאוחרת. מתוך Istock

מילה נגד מילה: למה חילונים מתעקשים לעשות ברית לילדיהם?

רונית טמיר, פעילה חברתית, טוענת שעל חילונים מופעל לחץ חברתי אדיר למול את ילדיהם, והסיבה שהם נכנעים לו, היא שקל להם להדחיק את הכאב של תינוקם. בנוסף, היא טוענת, אחוזי המומים שבריתות גורמות מבהילים. תגובת המשפחה? הם לא מסכימים על עוד המון דברים שאנחנו עושים. שונות חברתית? יש לה אינספור סיבות וברית לא תעשה את ההבדל. ראיון

"אין לי שום כוונה לשכנע אנשים לא לעשות ברית מילה, אני רק רוצה לענות על השאלות שמציקות להם ולתת להם מידע חיוני כדי שהם יוכלו להחליט בעצמם". כך אומרת רונית טמיר על מפגשי הייעוץ שהיא מארגנת בשנים האחרונות להורים טריים, המתלבטים אם לקיים את טקס ברית המילה לתינוקם. המפגשים נערכים במסגרת הפעילות של עמותת "קבוצת הורים לילדים שלמים" (קה"ל) שהקימה טמיר לפני 17 שנה עם מספר הורים נוספים שבחרו שלא למול את ילדיהם.

בתחילת הדרך, המטרה של קה"ל היתה לספק פלטפורמה להתמודדות משותפת של הורים עם השונוּת של ילדיהם. אך עם הזמן הייעוד שלה השתנה כמעט לגמרי: "ראינו במהרה שבסך הכול מדובר בילדים רגילים ושהם לא סובלים מבעיות חריגות. בנוסף, ראיתי שמי שבעיקר מתעניינים במפגשים האלה, הם הורים בהיריון שמתלבטים בנוגע לביצוע הברית. לכן, כבר זמן-מה שאנחנו מקיימים בערך אחת לחודש מפגש שקוראים לו 'היכרות עם קה"ל', ואליו מוזמנים כול ההורים שפנו אלינו עם לבטים בנוגע לברית המילה".

מה מניע אותך באופן אישי לקיים את מפגשי הייעוץ האלה? למה הנושא הזה חשוב לך על אף שילדת את בנך לפני 17 שנים? 

"תמיד חיפשתי איזושהי דרך לתרום לחברה, וזה ספציפית הנושא שהכי נגע ללבי. הרגשתי שזה לא הוגן כלפי התינוקות האלה, שכואב להם מאוד ואף אחד לא רואה את הכאב שלהם. תינוק צורח והאנשים מעבירים את המאורע בדאחקות. לכן הרגשתי שאני צריכה לספק להורים שפונים אלי את המידע שהם צריכים בשביל לקבל החלטה מושכלת".

ממתי ידעת שאת לא מתכוונת למול את הבן שלך?

"כבר כשהייתי נערה, ידעתי מאז שאם ייוולד לי בן, אני לא אעשה לו את זה: זה נראה לי כמו משהו אכזרי לעשות לתינוק. לזה התווספה העובדה שאני חילונית, שגדלתי בסביבה חילונית ושגם התחתנתי מאוחר יותר עם חילוני, כך שהשאלה הדתית לא עלתה בכלל. בנוסף, לא הטריד אותי הפחד הזה, להיות שונה מאחרים, כך שההחלטה היתה עבורי מאוד פשוטה והתחזקה עוד יותר לאחר הלידה של הבת הראשונה שלי (לפני הבן), שאחריה כבר הבנתי מה זה להיות אימא, והרגשתי שאני לא מוכנה לעשות דבר כזה לילד שלי".

ילדים לא משווים גדלים

במהלך השנים בהן מעבירה טמיר את סדנאות הייעוץ, יצא לה לפגוש מאות ואף אלפי הורים מתלבטים. לדבריה, הדילמות הן כמעט תמיד אותן הדילמות: "כמעט בכל מפגש עולות שאלות הנוגעות להשלכות החברתיות על הילד, למשמעויות הדתיות של ויתור על הטקס ושאלות הנוגעות להתמודדות הצפויה עם שאר המשפחה. לא זכור לי שיקול שמשתתף העלה במפגש שממש הפתיע אותי".

מה את עונה על שאלת ההשלכות החברתיות? על פניו אפשר להבין מדוע הורים חוששים מזה. זה עשוי להיתפס כסימון של הילד שיגזור עליו נידוי חברתי.

"את ההורים שרוצים לדעת האם יצחקו על הבן שלהם בבית ספר כי יש לו עורלה והאם יעשו לו בעיות בצבא, אני משתפת במהלך הפגישה בניסיון של הבן שלי ושל הורים אחרים שלא מלו את התינוק שלהם: לבן שלי לא היתה שום בעיה חברתית שקשורה לעניין בבית הספר. יש איזה מיתוס כזה, שנולד כנראה מהסרט 'אסקימו לימון', לפיו נערים צעירים עומדים בקבוצה ומשווים למי יש יותר גדול. אלא שאני עדיין לא שמעתי על בתי ספר שבאמת עושים בהם תחרויות כאלה, ואני בקשר עם המון הורים.

"חשוב לי להבהיר להורים, שבלי קשר לברית המילה, מערכת החינוך היא אלימה. יש לי רשימה של 500 סיבות שבגללן צוחקים על ילדים וחלקן סיבות הזויות לגמרי. ילדים צוחקים על הכול, תמיד. בקיצור, אם תעשה ברית מילה, אתה אולי תחסוך לילד שלך סיבה אחת מתוך 500, אבל עדיין יישארו מאות סיבות אחרות שיכולים להציק לילד שלך בגללן".

ומה לגבי הדאגה הנוספת שהעלית – התגובות של המשפחה הקרובה?

"זה שיקול שמטריד כמעט את כול המשתתפים – איך ההורים שלהם יגיבו לו יבחרו לא לעשות ברית. אחד הדברים המפתיעים שקרו לי, זה שבאחד המפגשים הגיעה מישהי בת 85 שעומדת להיות סבתא-רבה, סיפרה שהיא כבר יודעת שהנין שלה לא יהיה נימול ואמרה שלמרות שהיא אישה דתייה – היא קיבלה את זה ותאהב אותו כמו שהוא. יחד עם זאת, היא חששה. החשש נבע מכך שהיא אישה מבוגרת שבקרוב תמות – כך היא טענה – ותגיע לשמים, ושם היא תצטרך להתמודד עם התגובה של אבא שלה לכך שהנין לא נימול. זה היה קצת משעשע כי זה הראה שאפילו אישה בת 85 מפחדת ממה שאבא שלה יגיד.

"בסופו של דבר, אין שום מקרה שאני מכירה של סבא וסבתא שניתקו את היחסים בטווח הארוך בגלל אי קיום ברית המילה. תגובת הסבים נראית לעתים מאיימת, אבל צריך לזכור שהם לא תמיד חייבים להסכים עם ההחלטות שאנחנו עושים. אני אומרת לאנשים שבמהלך החיים אנחנו בוחרים הרבה פעמים שונה ממה שההורים שלנו מצפים, ואנחנו מוכנים לשלם את המחיר על כך. ולכן גם כשמדובר בתינוק שלנו, הפרצופים של ההורים לא צריכים להכריע מה נעשה".

החשש מהליכה נגד המסורת איננו אישיו? בסך הכל מדובר במנהג תרבותי לפחות כפי שהוא דתי, אם לא יותר, שמסמן שייכות לעם היהודי ולהיסטוריה שלו, וההתרסה נגדן נראית כפעולה בעלת משמעות. זה מטריד הורים?

"כן, זה גם שיקול כבד-משקל. המון הורים חושבים שצריך לעשות את הטקס הזה כדי לשמור על המסורת היהודית, וגם כדי למנוע התבוללות. כלומר יש לפעולה משמעות בשטח ממש. אני אומרת להורים האלה שזאת סוג של הקטנת ראש. אם אתה רוצה לשמור על המסורת, אתה יכול לעשות עם המשפחה דברים רבים שקשורים למסורת היהודית – לעשות סדר, לקרוא סיפורי תנ"ך, להדליק נרות בחנוכה ועוד. יותר מזה: תיתן לילד שלך את המסורת התרבותית שאתה רוצה לתת לו, ולא את מה שקבעו בשבילך. ולבסוף – זה לא מה שקובע אם אתה חלק מהעם היהודי או לא. אני לא הולכת בהרגשה שונה ברחוב לעומת כול ישראלי ויהודי אחר".

עד כמה הברית באמת מסוכנת

רונית טמיר, בת 51, מתגוררת בתל אביב ועובדת לפרנסתה בתחום ההיי טק. היא אימא לשתי בנות ובן אחד, ובנוסף לפעילותה בעמותת קה"ל עוסקת בזמנה הפנוי בפעילויות חברתיות נוספות. את תפקידה המשמעותי בעמותה היא עושה בהתנדבות מלאה ולדבריה כך גם כל שאר בעלי התפקידים בה.

בכול זאת יש לברית מעמד שונה משאר המצוות ורבים רואים בה ככרטיס הכניסה ליהדות. האם אדם יכול לוותר על מצווה שנחשבת כה מרכזית ביהדות ועדיין להיחשב כיהודי לכול דבר? לא ברמה ההלכתית כמובן, אלא ברמה של רגש השייכות, ברמה המיידית יותר.    

"טוב, אז פה אני רוצה לומר שהחשיבות הרבה שמעניקים למצווה הזאת היא מיתוס שצריך לנפץ. היהדות של הילד נקבעת אך ורק לפי הדת של האימא – זה הקריטריון היחיד. לכן, הילד שלי יהודי בדיוק כמו כול ילד אחר בארץ שאימא שלו יהודייה. ברית מילה שווה לכול מצווה אחרת. היא לא יותר חשובה משמירת השבת, נאמר.

A post shared by This Is Niro Trip! (@nirotrip) on


"שומרי המסורת אומרים שהעונש למי שלא מוהל את בנו הוא מה שנקרא 'כרת', אבל זה עונש די לא מוגדר שאומר שלא תהיה לילד המשכיות בתוך העם היהודי, שלא יהיה לו זרע. את העונש הזה מקבלים גם על אכילת חמץ בפסח למשל. אם אכלת פיתה עם הבן שלך אתה נענש באותה מידה. לברית אין איזו חשיבות מכריעה".

איך בעצם הברית קיבלה את מעמדה הרם בין המצוות? מאיפה נובעת התפיסה הזאת?

"מנקודת מבט חילונית, נראה שזה, בפשטות, עניין של לחץ חברתי. ההורים של היום גדלו בשנות השבעים והשמונים, שנים שבהן היה נורא חשוב להיות כמו כולם – זאת היתה רוח התקופה, והיא עדיין משפיעה על האנשים הללו: גידלו אותם על הפחד הזה. לכך מתווספת העובדה שזאת מצווה שקל לחילונים לקיים. היא חד פעמית ואפשר לעשות אותה בקלות יחסית – התינוק הוא הרי זה שסובל מההשלכות שלה, לא ההורים. ככה, בבת אחת אתה מקיים כביכול את חובתך למסורת היהודית.

על זה אפשר להוסיף את המאמצים של הדתיים להבליט את המצווה הזאת, ולטעון שהיא חשובה באופן מיוחד. הם עושים זאת מכיוון שחילונים כבר לא מקפידים בכלל על הדברים האחרים: כבר לא שומרים שבת למשל. את המצווה הזאת הדתיים יודעים שהכי קל לשכנע את ההורים לעשות".

יש גם טענות חיוביות בעד ברית מילה, לא רק טענות שליליות, כמו למשל שאיבר נימול סטרילי יותר ולכן בריא יותר. מצד שני, עצם האקט, כמו כל התערבות רפואית, כרוך בסיכון מסוים ליצירת מום, או פגיעה. האם השיקול הבריאותי מדבר להורים, או שהכל מתחיל ונגמר בשיקולים חברתיים ותרבותיים?

"ראשית, בפגישות עם ההורים אני תמיד מבהירה להם שאין באמת שום יתרון בריאותי במילה. יש אנשים שנתלים בתירוץ הבריאותי, והם צריכים להבין שזה רק תירוץ. המידע על היתרון הבריאותי הוא בפירוש הטעייה ולאו דווקא הטעייה דתית, לפעמים החילונים משתמשים בחצאי אמיתות רפואיות כדי להצדיק את הטקס הזה, שהם בסופו של דבר עושים בגלל לחץ חברתי.

"גם אם אנחנו מניחים שהמחקרים שמצדדים בטענה הזאת, שאיבר נמול בריא יותר, מהימנים, ההבדלים שהמחקרים האלה מראים במצב הבריאותי של נימולים הוא מזערי ביותר, בטח לעומת הסיכון. לכן, זה תירוץ לעשות ברית רק בגלל שיקולים בריאותיים, מה גם שיש הרבה סיכונים בריאותיים בטקס הברית עצמו, סיכונים שרוב ההורים לא שואלים עליהם בכלל, וחבל שכך".

כמה מהבריתות מסתבכות ובאיזה סיבוכים מדובר?

[אזהרה: התשובה עלולה להיות קשה לקריאה לחלק מהאנשים]:

"לפי הנתונים שאני מכירה, בין 12% ל-15% מהבריתות מסתיימות בסיבוך רפואי כלשהו. זה המון. הסיבוכים יכולים לנבוע מאובדן דם שנגרם מפגיעה של הסכין בכלי דם באיבר, מה שיכול להיות מאוד מסוכן מכיוון שלתינוקות יש מעט מאוד דם בגוף. זה אפילו לא תלוי במומחיות של המוהל אלה במבנה של איבר המין. בנוסף, בהרבה מהבריתות יש סיבוכים שנובעים מזיהום שנובע מכך שהברית לרוב נעשית במקום פתוח, לא סטרילי; וכמובן מכך שהמוהלים מוצצים בפה את האיבר של התינוק אחרי הברית, בהתאם לכללי הטקס ההלכתיים. יתרה מכך, יש גם סיבוכים שמתגלים רק בטווח הארוך. עקמת הפין לדוגמה היא הרבה פעמים לא בעיה מולדת כמו שחושבים אלה בעיה שנובעת מהברית מילה, כשהמוהל חתך יותר מדי עור מצד אחד של האיבר".

יצוין שמשרד הבריאות לא נענה לבקשתנו לקבל נתונים עדכניים בנוגע לאחוז הסיבוכים המתרחשים בעקבות ברית מילה.

ד"ר זאב שנקמן, רופא-מוהל מוסמך ורופא מרדים, העורך מילות זה שנים, אומר מנגד ש"כיום אנו יודעים שלברית מילה יש כמה יתרונות בריאותיים ברורים. ראשית, יש יתרון במה שקשור לזיהומים בדרכי השתן. לנימולים יש פי עשרה פחות זיהומים בדרכי השתן מאשר לנימולים בשנת החיים הראשונה, ומשיחות שלי עם אורולוגים, הבנתי שגם לאחר השנה הראשונה הסיכון של נימולים לקבל זיהומים קטן יותר.

"שנית, לאלה שלא עברו ברית מילה יש סיכוי גבוה יותר לסבול מזיהומים מקומיים באיבר לאורך החיים. זיהומים אלה יכולים לגרום לריח לא נעים מהאיבר, לקשיים בהטלת השתן ולהפרשות לא נעימות. מדובר בסיכוי די נכבד ביחס לנימולים. שלישית, לערלים יש סיכוי גבוה יותר להידבק במחלות מין מאשר נימולים. כמו כן, לגברים ערלים יש סיכוי גבוה פי ארבעה לחלות בסרטן של איבר המין, הגם שזו מחלה די נדירה. ובנוסף, מחקר ישן יחסית שקראתי שהראה שגם על הבריאות של האישה, ברית יכולה להשפיע. המחקר עסק בסרטן צוואר הרחם וניתן ללמוד ממנו כי נשים שהיו נשואות לערלים היו בעלות סיכויים גבוהים יותר לחלות".

ומה עם ההנאה המינית

רונית, בואי נעבור לנושא אופטימי יותר ברשותך. הטיעון שהברית פוגעת במידת ההנאה המינית אותה גברים נימולים חווים?

"ההנאה המינית פוחתת אחרי שגבר עובר ברית. זה פשוט מאוד: הם נהנים פחות כי חתכו להם איבר שמרוכזים בו המון עצבים ושנועד לקיום יחסי מין. קראתי מחקר שעסק בגברים שעלו מברית המועצות לארץ בגילאי ה-20 ושעברו ברית מילה אחרי שכבר התנסו בחוויות מיניות, ועולה ממנו שההנאה המינית של הנבדקים אכן פחתה.

"אני גם מכירה הרבה אנשים ששכנעו אותם לעשות ברית בצבא ואחרי זה הצטערו מהסיבה הזאת. אחד מהם אפילו תיאר לי את ההבדל, באמצעות ההשוואה בין צפייה בטלוויזיה צבעונית לטלוויזיה בשחור-לבן. ובאופן מפתיע, מסתבר שלא רק ההנאה המינית של הגברים פוחתת, אלה גם של הנשים. יצא לי לדבר עם הרבה נשים של גברים שמלו אותם בגיל מאוחר, והן סיפרו לי שהן נהנו הרבה יותר לפני".

בעניין הזה אומר ד"ר שנקמן: "זה צד שפחות התעמקתי בו, כאדם יהודי חשוב לי פחות היתרונות האלה ויותר חשוב לי האספקט של המצווה היהודית. ובכל זאת, צריך לדעת שיש מאמרים לכאן ולשם, יש כאלה שטוענים לכיוון אחד וכאלה שטוענים לכיוון שני. ביחס לטענה שמילה פוגעת בהנאה המינית, אני יכול להגיד שיש מחקרים שתומכים בה, ויש מאמרים ששוללים. קשה להגיע להכרעה ברורה בנושא הזה".

רונית, לסיום, יש עוד הנחות שגויות שמשפיעות על ההחלטה של ההורים בנוגע לקיום הברית?

"יש איזה אמונה שגויה שמקלה על ההורים לבחור כן לעשות את הברית – הרבה מהם חושבים שהטקס עצמו לא מאוד כואב לתינוק ולכן לא לוקחים את שיקול הכאב ברצינות רבה. אבל האמת היא שהטקס מאוד כואב לתינוק. מדובר באיבר עם הכי הרבה עצבים בגוף ולכן הוא הכי רגיש לכאב. בנוסף, על אף שהתינוק נולד כשמערכת העצבים שלו כבר מפותחת לגמרי, היכולת של המוח שלו לעבד אותות הכאב לא מפותחת עד הסוף ולכן המוח לא יודע מאיזה אזור מסוים הכאב מגיע. כתוצאה מכך, זה אפילו יותר כואב לו משזה כואב לבן אדם מבוגר. הרגישות של תינוקות גדולה מאוד ולכן הכאב שלהם קשה מאוד".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מגזין כותרת*

דת ומדינה יחסי דתיים-חילונים יחסים בין המינים מגזין       
{ לכתבה "מילה נגד מילה:…" לא התפרסמו תגובות }

{ הוספת תגובה }

* כתובת המייל לא תופיע בתגובות