Government and Opposition
http://journals.cambridge.org/GOV

Additional services for Government and
Opposition:

Email alerts: Click here
Subscriptions: Click here
Commercial reprints: Click here
Terms of use : Click here

Manufacturing ‘Quiet Arabs’ in Israel:
Ethnicity, Media Frames and Soft Power

Amal Jamal

Government and Opposition / FirstView Article / December 2012, pp 1 - 20
DOI: 10.1017/gov.2012.12, Published online:

Link to this article: http:/journals.cambridge.org/
abstract S0017257X12000127

How to cite this article:

Amal Jamal Manufacturing ‘Quiet Arabs’ in Israel: Ethnicity, Media
Frames and Soft Power. Government and Opposition, Available on CJO
doi:10.1017/gov.2012.12

Request Permissions : Click here

CAMBRIDGE JOURMNALS

Downloaded from http://journals.cambridge.org/GOV, IP address: 132.66.38.14 on 24 Dec 2012



Government and Opposition, page 1 of 20, 2012
doi:10.1017/gov.2012.12

Amal Jamal*

Manufacturing ‘Quiet Arabs’ in Israel:
Ethnicity, Media Frames and Soft Power

This article has three aims. First, it aims to explain how media framing forms a
central soft power tool utilized by states for the political control of social groups
antagonistic to the states’ dominant ideology. For that purpose it addresses Israeli
state efforts to penetrate the native Arab community that remained within its
borders after the 1948 war, seeking to create submissive ‘quiet Arab’ citizens.
Second, it examines the role of Jewish-Arab (Mizrahi) professional opinion-
makers in creating and maintaining this framing. Third, it demonstrates that
efforts made by states to influence ‘captive audiences’ by media outlets in the
global age can be successful only if they meet the needs of the target community.

THIS ARTICLE HAS THREE AIMS. FIRST, IT AIMS TO EXPLAIN HOW MEDIA FRAMING
forms a central soft power tool utilized by states for the political
control of social groups antagonistic to the states’ dominant ideology.
For that purpose it deals with two main case studies illustrating Israeli
state efforts to penetrate the native Arab community that remained
within its borders after the 1948 war, seeking to set its public agenda
and frame its collective memory. Examining two media outlets
demonstrates how Israeli framing efforts were made in order to create
submissive ‘quiet Arab’ citizens who accepted not only the Israeli
national legal authority, but also the ideological authority of the state.
Second, it examines the role of Jewish-Arab (Mizrahi) professional
opinion-makers in creating and maintaining this framing and in
promoting state soft power. Third, it demonstrates that efforts made
by states to influence ‘captive audiences’ by media outlets in the
global age could be successful only if they meet the needs of the
entire or large part of the targeted community.

The research conducted follows some previous studies that
describe the cooperation between Israeli intelligence organizations

* Amal Jamal is Head of the Executive Political Communication Graduate
Program and faculty member of the Political Science Department at Tel Aviv
University. Contact email: ajamal@post.tau.ac.il.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



2 GOVERNMENT AND OPPOSITION

and local collaborators, who received the nickname ‘good Arabs’
(Black and Morris 1991; Cohen 2010; Sadi 2003). These were Arab
residents or citizens who assisted Israeli intelligence services in
return for benefits such as gaining permission for family members
who had become refugees during the war of 1948 to remain in the
country, or for significant monetary remuneration, enabling the
Arabs to continue supporting their families.

The importance of the aforementioned research studies is that
they revealed patterns of activity used by the state to control and
supervise the internal homeland minority defined by the authorities
as a ‘security threat’. However, these studies remain limited, since
they address a small group of collaborators, and therefore focusing
only on them could produce misleading results. The state invested
much effort to achieve control of the entire Arab-Palestinian
community by ‘soft’ means in order to normalize its presence
physically and mentally in the community. Since these state-framing
policies have not been thoroughly addressed, an examination of
them gives access to the symbolic and cultural dimension of state
soft power.

This article is one of the very few to examine official media
policies of the state towards the Arab minority (for example, Yu and
Cohen 2009). It is based on official documents drawn from Israeli
archives and includes documentation from the 1950s, 1960s and
1970s. The study challenges recent scholarship on Mizrahi Jews,
who are presented mainly as victims of Ashkenzi control policies
(Shohat 1988; Wurmser 2005). It demonstrates that a wide stratum
of Mizrahi intellectuals were central to the efforts made by the state
to penetrate Arab society, and this can explain, partially at least, the
state’s relative success. This article also demonstrates that Mizrahi
journalists did not address the authentic needs of the targeted
community and aroused a growing antagonism with Arab journalists,
who competed with them for the attention of the Arab public. The
ethnic oligarchic tendencies in the state-run Arabic-language media
institutions led to the delegitimization and decline of that sector of
the media. The Israeli state lost in the battle to control the memory
and identity of its internal Arab-Palestinian minority. This minority
managed to overcome the cultural and symbolic power mechanisms
of the state and redeveloped its national identity as an integral part
of the Palestinian people. The next section locates this case study in
a broader theoretical framework.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 3

THEORETICAL FRAMEWORK

The theoretical relevance of the case examined here stems from the
growing role that the media play in social control and social upheaval.
This role could be hardly disputed after the recent transformations
in the Middle East. The active role played by AlJazeera network
in the Arab countries, especially during the protests that led to
the impeachment of several Arab dictators, has been crucial. This
role supports media effects theories, which claim that the media
influence not only the preferences of the public but also frame its
mind (Chong and Druckman 2007). Framing theories have been
gaining influence as a result of changes taking place in media
culture (Entman 1993; Scheufele 1999). Media effect is relevant for
social control and for popular socialization. The relationship
between political control and media content has always been a part
of the theoretical examination of power, even when this relationship
was formulated implicitly (Mill 2003).

The ‘soft’ aspects of state power, which have been drawing
increasing attention, are addressed in conjunction with ‘hard’
aspects of power in examining the process of internal social control
(Lakoft 2009; Nye 2004). Soft power — which has also been theorized
as ‘framing’ power, ‘symbolic power’ or ‘epistemological violence’,
as depicted by various scholars — Nikole Hotchkiss (2010), Gayatri
Chakravorty Spivak (1999), Pierre Bourdieu and Alain Accardo
(1999), Robert Entman (1989) and Steven Lukes (1974) — reflects
control in the realms of knowledge, consciousness and opinion, the
importance of which has been indicated since the days of Plato.
Framing reality and moulding consciousness constitute an impor-
tant ability of the state to achieve cognitive order, above and beyond
sociopolitical order (Lakoff 2009). Mass media framing is one of the
central tools that governments use in the competition for power and
influence in the international arena, and is mostly apparent in
situations of conflict.

Leading states in world politics have established media outlets in
foreign languages in order to access the media space of other states
and influence their local population. The BBC service in Arabic is
one of the best-known attempts. Many countries followed this lead,
as in the case of Radio Free Europe, Radio Marti, Radio Sawa and
Al-Hurra Television established by the US; Radio Monte Carlo
and Television 24 established by France; the Soviet Radio in

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



4 GOVERNMENT AND OPPOSITION

Afghanistan and so forth. These media institutions reflect the basic
belief that public consciousness can be manipulated, if not entirely
engineered, and that the media play an important political role by
transmitting information, symbols and images to certain human
groups, setting their agenda and even framing their world views
(Gamson et al. 1992). The globalization processes taking place in
technology and communications, particularly in the internet age,
make these attempts even more apparent — especially since the
internet pinpoints the centrality of soft power in world politics,
reflected in what has been depicted as public diplomacy (Price
2002). This phenomenon brings to mind efforts made by super-
powers to colonize foreign nations and efforts made by states to
penetrate parts of their population — especially those that do not
belong to the hegemonic nation — by controlling media outlets in
the official language of the state or in the language of the groups
targeted (Larson 2006). As recently as 2011, 40 Israeli parliamentar-
ians introduced legislation promoting the establishment of an
Arabic-language television station that would address the Arabs in
Israel, the Palestinians in the West Bank and Gaza and the Arab
world (Abraham 2012).

Does a state-controlled media framing succeed in manipulating
non-hegemonic publics? This research on the internal homeland
minority in Israel illustrates a possible hypothesis that could potentially
be examined in research conducted in other states and regions.

THE ORGANS OF MANUFACTURING CONSENT: OFFICIAL
NEWSPAPERS IN ARABIC

From 1900 to 1948 the number of newspapers which were active in
Palestine increased steadily (Ayalon 2004; Khalidi 1997). At the
peak, about 60 newspapers were published, especially in the centres
of the large cities, Jerusalem, Jaffa, Haifa and Akka (Acre), including
the well-known Filastin, alk-Karmil and al-Difa’a, the newspapers which
had the widest circulation. Some of the Palestinian newspapers
were even exported to other Arab states, while newspapers from
neighbouring Arab countries reached the large cities of Palestine,
especially the coastal cities. These papers expressed the opinions
and the feelings of Palestinians who predicted the growing threat
presented by Zionist immigration and settlement in Palestine.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 5

The reporters belonged to the most active groups of the Palestinian
elite, who expressed the same fears of the possible implications of
Jewish immigration and the intentions of the Zionist movement.
These journalists also endeavoured to disseminate information and
commentary about the political aspirations of the Palestinians and
the social and political barriers which stood in the way of achieving
Palestinian political independence (Khalidi 1997).

All the Palestinian newspapers produced during the British
Mandate, with the exception of al-lttihad, the Communist Party
newspaper, ceased publication after the defeat of 1948. The sudden
disruption of social and political communication in Palestinian society
and the displacement of thousands of people created a communica-
tions vacuum that could not be filled by allitihad, especially
considering that the Communist Party, which had supported the
establishment of the state of Israel, was under heavy surveillance, and
its Palestinian members were under strict supervision (Negbi 2011).
This vacuum was fully exploited by state agencies.

The need to transmit information to the local Arab public in
general and to the elites in particular required the establishment of
a range of information organs by various state institutions, such as
the Arab unit of the General Histadrut (Federation of Labour).
An instructive example of this type was the daily newspaper al-Yom
(Today). AlYom was set up and began publication immediately
after the war, continuing the tradition that had been developed
previously by Zionist organizations, especially the Histadrut, of
disseminating newspapers in Arabic (Naor 2005). One of the
prominent newspapers had been Hakikat al-Amr, which had first
appeared in 1937 and ended publication only in 1960 due to the
Histadrut’s support of al-Yom. The editor of al-Yom was Michael
Assaf, who also edited Hakikat al-Amr until its demise. AlYom
was originally established by the Ministry of Minority Affairs, which
was eliminated in 1949 (Koren 2008). The newspaper was then
transferred to the responsibility of the prime minister’s adviser on
Arab affairs and the Arab Department of the Histadrut, which had
the logistical capabilities, the human resources and the knowledge
to produce a newspaper. It began publishing from the former offices
of Filastin, a Palestinian newspaper that had ceased publication after
the 1948 war. The Arab Publishing House of the Histadrut produced
a number of additional journals, including the biweekly al-Yom
for children, the biweekly Sada al-Tarbiya (Educational Echo), the

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



6 GOVERNMENT AND OPPOSITION

monthly al-Hadaf (The Objective) and the quarterly Leka’a (Meeting).
Some of these are still published today. In addition, the publishing
house was responsible for the production of textbooks for Arab
schools and thus controlled the income from these books and, in
cooperation with the Ministry of Education, determined their
content, which was responsible for the socialization of Arab youth.
The publications of the Histadrut and the Information Centre of the
Prime Minister’s Office were partially financed by funds received
from using properties of the Islamic Waqf that had been put under
the aegis of the Israeli Custodian for Absentee Property (Jiryis 1981;
Kretzmer 1990; Reiter 1997).

Another resource necessary to implement the information policy
were experienced journalists who were proficient in Arabic. New
Jewish immigrants who had come from the Arab world provided this
resource (Shenhav 2006). Although Mizrahi Jews received poor
treatment from state agencies, we do not have any evidence that they
rejected the official policy of state agencies towards the Arab
community (Swirski 1989). Their proximity to Arab culture and
language became a burden for some of them in their new country,
which was controlled by Ashkenazi elites who viewed the Middle East
and Arab culture as inferior and as an encumbrance on the
development of Israel as a modern Western country (Hirsch 2008;
Shohat 2001). Mizrahi communities developed negative attitudes
towards Arab communities in an attempt to fulfil the expectations of
the hegemonic Ashkenazi elite and in order to receive legitimization
as part of the new national identity that was being constructed.
Thus, the efforts of Mizrahi Jews of the educated elite to be
integrated into the Zionist project underlay their patriotic obligation
to support the policies towards the Arab community. There were those
who, by one means or another, became integrated in the ruling party,
Mapai, aspiring to represent the needs of the Middle Eastern and
North African Jewish-Israeli communities (Meir-Glitzenstein 2004),
while others sought channels of influence in dominant national
institutions, including the information services and the media. Many
educated Middle Eastern Jews chose to join the Information Centre
and other media institutions as they were established, thus supplying a
new type of service to the state that no other group of elite Jewish
Israelis could supply. Mizrahi Jews, whose cultural background was
Arab, spoke Arabic with authentic imagery and behaved as though
their main goal was ‘to serve’ the needs of the Arab community.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 7

They thus constituted part of the disciplinary power system of the
state. They perceived their involvement in the information channels of
the state as providing a vital contribution to the cultural hegemony of
the Jewish majority.”

Mizrahi Jewish intellectuals, in particular those with experience in
journalism, were immediately integrated into the Information
Centre and into the propaganda apparatus of the Histadrut, and
especially into the Arab Publishing House, the Arab Department of
the state radio station Kol Israel (the Voice of Israel) and, later,
Israeli television. Many of those who received employment at that
time continued working there for many years and contributed to the
shaping of the character of the Israeli media in Arabic (Zhayyek
2008). Mizrahi intellectuals established the infrastructure and
developed the content of the official Israeli media system in Arabic,
all the more so as most Palestinian intellectuals dissociated
themselves from cooperating with the state during the first years
following the Nagba (Jamal 2005).

Among the key personalities in this group were: Menachem Zarur
(known by his nickname, Abu Ibrahim), who had served as the
editor of the newspaper al-Balad (Homeland) in Baghdad before
his immigration to Israel; Meir Jarakh, an Iraqi who worked in the
Information Centre of the Prime Minister’s Office and was a
connecting link between the Information Centre and the prime
minister’s adviser on Arab affairs, and at the same time was a member
of the newspaper editorial staff; Nissim Rejwan, a noted author whose
books were published in English and in Arabic, and who wrote a
weekly column in al-Yom and later became its editor. Rejwan, who had
worked as a journalist for the Bagdad Times during the 1940s, used his
experience to advance the influence of alYom in Arab society and
actually became a leading figure in the Israeli information machine
(al-Yom 1963). Another prominent man was Tuvia Shamush, of Syrian
extraction, who was the editor of alYom for 20 years and also
translated fine literature from Arabic to Hebrew — for example, Season
of Migration to the North by Al-Tayyib Salih and Eight Eyes by Sufi
Abdallah — and was one of the leading figures in determining the
editorial policy of the newspaper and giving it a more ‘authentic’ tone
in language and content for the average Arab reader.

These figures, and many others, who may have been sincerely
affectionate to Arabic language and literature, and who had some
kind of journalistic experience, began to reconstruct the local Arab

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



8 GOVERNMENT AND OPPOSITION

society’s collective image and to redesign its historical memory. They
fulfilled their very influential role in the Arabic media with full
coordination with senior official bodies in the Prime Minister’s
Office. Accordingly, their linguistic creativity and their tendency to
improvise and to present new styles and genres imported from the
Arab world helped in overcoming the barriers of suspicion in Arab
society. The recommendations of the political authorities to the
editors, encouraging the publication of local news about activity in
Arab society even if it included a critical tone regarding the
government, also supported the effort to overcome any suspicion
expressed by the Arab community (al-Yom 1964a).

AlYom provided a platform for the ‘Arab political lists’ — Arab
leaders close to the ruling party, such as Seif al-Din al-Zoabi, Masad
Kassis, Jabber Muadi and Diab Abid — enabling them to express their
positions and their world views. The Arab lists identified with the ruling
party, Mapai, routinely fought their opponents — particularly those
aligned with the Communist Party — while advancing their positions in
al-Yom and later in altAnba’a (Jubran 2009). The leaders of these lists
became intermediaries between the state agencies and the Arab public
and established a wide network of clientele supported by a secret
system of connections to the intelligence services (Lustick 1980).

Edmond Zhayyek (2008), who was for many years the director of
the Arab-Israeli national radio station, stated that the ‘Mizrahi Jews
gave excellent service to the Arabicspeaking public, as the major
objective was to give verbal expression to these communities’. Arab
public figures such as Rasmi Biyadaseh, Jamal Ka’war, Sobhi Younis
and others were employed by al-Yom as journalists or commentators,
and their mission was to reflect the positions held by the Arab
community, especially those that were favourable to the state. In
certain situations Arab reporters and columnists were encouraged and
sometimes even forced to write articles that opposed critical positions
and ideas that were being expressed in the opposition newspapers,
al-Ittihad and al-Mirsad (see conclusions in al-Yom 1964a). Columns
such as “The Mouths of People’, which appeared in the newspaper for
a number of years, tried to present daily social topics creatively, in
order to balance the criticism that was expressed by journalists and
politicians in other Arabic sources (Darwish 2008). Samir Darwish
(2008), who was responsible for writing this newspaper column,
admitted that ‘the sarcastic language which he used was meant to
attract the readers and to present a position which represented

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 9

them’, and even added that the goal was to reflect a position that
was expressed in the ‘accepted language of the public’. Various
Palestinian journalists such as Mustafa Marar and Najib Susan, well-
known Arab authors, wrote for the newspaper too, and presented
positions which reflected the covert feelings of the Arab public and its
political and social yearnings that were not expressed in other places.
These positions were presented as ‘authentic’ as they strived to strike a
balance between the criticism directed towards government policy and
a positive model for imitation that was presented to the Arab society
and according to which Israel was a developed and rational state that
enabled public discussion and was tolerant of criticism.

At a meeting of the advisory committee of the newspaper al-Yom
on 1 April 1963, it was noted: ‘The newspaper would penetrate into
the consciousness of the readers that the State of Israel was an
established fact by focusing on how it was becoming stronger
culturally economically, politically and militarily’ (al-Yom 1963). In
addition, al-Yom published ideas and opinions whose objective was to
create the sense that Israel was a permanent fixture and therefore
integration was recommended. In a summary of the newspaper’s
board of directors’ meeting with the representative of the Prime
Minister’s Office on 5 September 1962 it was suggested that:

The newspaper should provide its readers with values of good citizenship,
and general and Israeli culture, while safeguarding and respecting the
religious heritage, the ethnicity and the national feelings (but not negative
nationalism) of the reader. Thus, the newspaper should encourage
integration of Arab citizens in the State of Israel and to contribute to the
understanding and to the good relations between all of the sectors. (Prime
Minister’s Office 1962)°

Opening the newspaper to Arab voices reflected the attempts by
the state to create the impression that it was making every effort to
improve the living conditions of the Arab citizens. The responsibility
for the defeat of 1948 and for the unfortunate situation of the
Arab citizens was placed on the ‘irresponsible’ Arab and Palestinian
leadership who were concerned with their own narrow interests,
while the Arab public was forced to pay the heavy price. The
newspaper presented its world view in a sophisticated manner and
in accessible language to the average Arab reader, taking care not
to arouse antagonism in the Arab public. Accordingly, the news-
paper editors invested great care in giving the impression that the
newspaper intended to serve the basic interests of the Arab community.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



10 GOVERNMENT AND OPPOSITION

The objective was to appeal to Arab citizens and to manipulate
public opinion among the Arab public, as part of the aspiration to
control the Arab self.* This can be understood from the words of
Shaul Bar-Haim, director of the Israeli Radio in Arabic. He referred
to the goals of the daily newspaper:

In contrast to the prevailing opinion, I don’t see a problem or implications,
even from the viewpoint of the Arab reader, in the fact that this was a
government newspaper. It’s illogical to attempt to conceal the link between
the newspaper and the government . . . The orientation of the newspaper
should . . . like the broadcasts of the Arab Israeli radio programmes, relate
to foreign policy and attitudes towards Israel. Special emphasis should be
focused on information about Arabs in the country and how their special
needs are handled. (Bar-Haim 1968)

AlYom was distributed in all areas with a large Arab population,
both in cities and in villages. The attempt to organize a permanent
readership among Arab citizens led the editors of the newspaper to
utilize a number of channels. First, they took advantage of the
contacts the newspaper staff had with officials in various government
offices to pressure Arab citizens who needed government permits
to read the newspaper daily (Yu and Cohen 2009). Second, they
requested that officials in government offices obtain financial
support for sectors in the Arab society, to encourage them to
acquire subscriptions to the newspaper (Eliyahu 1964). There were
also attempts to identify potential readers from among the educated
Arab elite. This included a request from the newspaper director to
the Hebrew University for a list of names of Arab students in order
to encourage them to read the newspaper (Agassi 1964).

Another channel of activity that is recorded in the documents of
the newspaper indicated efforts by its directors to persuade large
Israeli commercial firms to advertise in the newspaper in order to
encourage particular patterns of consumption in Arab society. To
take just two examples of the many which can be found in the
newspaper files in the national archives: there was an attempt to
convince the large Israeli tea manufacturer, Wissotzky, to compete
with local merchants to introduce new tea-drinking habits and to
advertise its products in the newspaper (al-Yom 1964b). Second,
there was a request to the director of the Israeli cigarette
manufacturer, Dubek, to advertise in the newspaper in order to
increase Dubek cigarette consumption in Arab society (al-Yom
1964c). These examples indicate activity which combined the

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 11

political and the economic in the attempt to penetrate Arab society.
In this context, Nadiv Sasson, one of the newspaper staff, stated in a
letter dated 5 November 1964:

The daily [al-Yom] reaches every city and village — large and small, near or in
the farthest corners of the state, and it serves as a link between the two
sectors, Jewish and Arab; it is the only channel bringing the Arab reader
information about what is new in the realms of education, economics,
business, handicrafts and industry, health and others. We must point out
that, thanks to its roles and its connections, al-Yom has become a newspaper
of educational and economic influence and a two-way catalyst for currency
circulation between the Jewish and the Arab sectors. We think that there
is no better way to attract the Arab consumer than by suitable advertising
and in our point of view, despite the different customs and habits in the
two sectors, there is almost no difference regarding consumption and
purchasing power. (Sasson 1964)

CHANGING ‘FRAMING HORSES’ IN THE MIDDLE OF THE RACE

Despite the considerable efforts made to enable al-Yom to continue,
the newspaper ceased publication immediately after the 1967 war
(Kabha and Caspi 2001). The decision to close the paper and to
establish an alternative was made by the Committee of Directors
of Information (1967). The principal reason for the change was
al-Yom’s lack of success in drawing a large reading public that would
justify the economic investment by the Histadrut and the Prime
Minister’s Office. The demographic change in the Arab public
following the 1967 war and the entry of hundreds of thousands
of Palestinians now under Israeli control required a significant
change in the Israeli information dissemination policy. Whereas the
dominant information policy towards the Arab citizens of Israel was
to manufacture ‘quiet’ Arab citizens, the policy outlined towards the
Palestinian population in the newly occupied territories was mainly
to encourage the rise of a local leadership that accepted the dictates
of the Israeli state.

Those responsible for the provision of Israeli information
decided to reorganize, which included the closing down of the
failing newspaper al-Yom and, a year after the end of the war,
establishing the newspaper al-Anba’a (The News), which had a new
orientation and reputation (Committee of Directors of Information
1967). Al-Anba’a continued the policy guidelines of al-Yom, but in a
more sophisticated way, with the aim of making much more

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



12 GOVERNMENT AND OPPOSITION

meaningful inroads into Arab society in Israel and the Palestinian
population of the occupied territories, taking responsibility for
determining the public agenda of the former, advancing the
ideological authority of the state and having some influence on
the public agenda of the latter — without necessarily aspiring for full
control of the ideological debates taking place among the leading
elites (see Bar-Haim 1968).

The staff of the new newspaper defined alAnba’a as an official
newspaper ‘which would represent the official position of the
state’ and would be directed to Arabs ‘in Israel, on the West Bank
and the Gaza Strip and the Arab states’ (Committee of Directors of
Information 1967), while, according to the founding staff, the target
audience would dictate the newspaper’s content and the editorial
policy (Committee of Directors of Information 1967). Most of the
editorial staff and reporters who had worked for al-Yom now operated
al-Anba’a, but they were faced with new challenges after the occupation
of the Palestinian territories in the 1967 war. One of the most
significant of these was how to gain readers and how to influence the
Palestinians living in the newly occupied territories. This was not an
easy mission: the Palestinians in the territories were influenced by
many local media sources, as well as by those of the Arab world
(Zhayyek 2008), and so this would have involved an enhanced policy
of camouflaging the official link between the newspaper and the
government. In practice, the editors of al-Anba’a tried to create the
impression among the Palestinians that the newspaper was a mouth-
piece for the common people, and was established to serve its readers
and to relate to their problems (alYom 1971).

Like al-Yom, al-Anba’a was also an establishment paper financed by
official bodies, especially the Office of the Adviser on Arab Affairs
and the Histadrut. Protocols of newspaper directors’ meetings
indicate the newspaper’s financial dependence on government
support and its difficulties in ensuring the continuation of that
support (al-Yom 1969). The newspaper made great efforts to widen
its circulation and to exploit personal connections between its
directors and official bodies in order to create pressure on Arab
citizens associated with the ruling party and governmental offices to
read the newspaper. The newspaper directors even tried to win the
trust of the leaders of the Palestinian community in East Jerusalem
and to turn them into regular readers of al-Anba’a. To this end, they
initiated meetings with key figures such as Anwar Nusseibeh in order

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 13

to penetrate Arab society and to improve the paper’s competitive
position vis-a-vis local newspapers, especially the daily al-Quds, the
pro-Jordanian newspaper that was most widely disseminated in the
West Bank, and which was later known for its national Palestinian
stance from the early 1970s (Bar-Moshe 1969; Jamal 2005).

The objectives of al-Anba’a can be summarized as follows.
A primary aim was to establish the image of the paper as an open
public forum to which a variety of Arab voices were invited to
participate in discussions regarding the relationship between the
state and the Arab minority who resided in the state, and with its
Arab neighbours (see al-Yom 1971, 1972). The second objective was
to advance the acceptance of Israel as an established fact that should
be respected. Those in charge of the newspaper wished to present
the state as aspiring to integrate the Arab population within the state
structure, in the spirit of the Israeli Declaration of Independence.
The newspaper propagated the idea that Israel was a state,
one of many, that had won its independence in the late 1940s,
and thus it should be seen as a part of the wave of international
de-colonialization after the Second World War. This was meant to
distract readers from the dominant Arab position during this period,
which viewed Israel as a colonial occupying power. Regarding internal
affairs, the contents of the newspaper demonstrate that it emphasized
constructive steps, such as connecting Arab villages to the electricity
network, paving roads, and similar acts taken towards loyal Arabs;
simultaneously, it blatantly ignored policies of land expropriation and
the arrests of national activists. A third aim was to encourage
Palestinians with supportive opinions to write articles that stressed the
advances in Jewish—Arab relations; special emphasis was placed on the
praiseworthy attempts of official state bodies to solve local problems
in Arab villages. The directors of the newspaper were even willing to
exaggerate by stating: “The newspaper will serve as an open platform
for expressing opinions even if they are not in line with official
opinions, but will make sure that ‘‘the last word”” will be in the spirit
of government policies . . . but [the newspaper] would emphasize how
Israel solves its internal problems (social, economic, scientific and
others)’ (al-Yom 1971).

In order to strengthen the pretentions of the newspaper to reflect
Israeli pluralism and liberalism, the newspaper directors decided to
publish a weekly column written by the legendary Egyptian columnist
Muhammad Hasanin Heikal in its Sunday edition, but maintained the

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



14 GOVERNMENT AND OPPOSITION

right to react ‘from time to time to these articles and to refute what
could be refuted’ (al-Yom 1971). The newspaper targeted efforts at
encouraging Arab citizens to adopt an appeasing attitude when
dealing with their problems with the state. Or, as expressed by
Shmuel Toledano, the former adviser on Arab affairs and one of
those responsible for publishing the newspaper, the paper’s objective
was to assist in developing ‘quiet Arabs’ (see Toledano 1970).

With the wane of the Histadrut and the beginning of the
privatization and liberalization of the Israeli economy initiated by
Menachem Begin’s first and second governments, and with the
withdrawal of the Prime Minister’'s Office from subsidizing the
newspaper, al-Anba’a was beset by severe financial difficulties. Finally,
the end of official support for the newspaper led it to cease publication
in 1984 (al-Anba’a 1974). However, even before its closure, in practice,
its existence had become superfluous. This was due to its very small
number of readers, but mostly because a large number of Arab citizens
had already internalized the political rationale that the newspaper had
been trying to advance, and particularly its basic assumption that the
Arab citizens were a minority in a stable Jewish state (Smooha 1989).
The oppositional voices from a number of political movements, such
as the Communist Party, the al-Ard Movement during the 1960s
and the Abna’a al-Balad (Sons of the Land) Movement in the 1970s
demonstrate that despite the fact that most of the Arab population in
Israel had become more accommodating to the Israeli reality and
respected the rules of the political and legal game, they still did not
accept the ideological authority of the state (Bishara 2003). It would
not be accurate to argue that this political result was a consequence
only of the information policies of the official Arab media institutions;
however, it is impossible to ignore their role in creating a mostly
accommodative Arab public.

Notwithstanding this development, it is of crucial importance to note
that the ‘natural’ readers of al-Anba’a from among the Arab citizens of
Israel belonged to the ‘co-opted elite’, as they have been termed in the
literature, referring to the sector of Arab society that had internalized
the rationale of the Israeli state (Landau 1993; Layish 1975). Although
many of the newspaper’s readers did not belong to this public out of
choice — especially school teachers, who were ‘persuaded’ to read the
paper (Yu and Cohen 2009) — in the last analysis, they became
accustomed to its presence. As al-Anba’a tried to give voice to those
Palestinians who believed in the efforts of the state to improve the living

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 15

conditions of the Arab community, it became a drawing power for
ambitious readers. They were the main disseminators of the official
ideology that tried to provide a basis for the argument of a correlation
between good behaviour and improvement in Arab living conditions in
Israel. However, the newspaper had difficulty in obtaining the trust of a
rising number of educated Arab readers and in enlarging the circle of
people who read it out of choice (Hizma 1973).

The ‘sophisticated’ propaganda policy of al-Anba’a encountered a
difficult reality that led to the gradual reduction in its readers until its
final demise in 1984. The closure was one of the signs of change
taking place among the Arab elite. The 1980s witnessed the rise of a
new generation of Arab leaders who began changing the entire
nature of the relationship between the Israeli state and its native
national minority (Jamal 2006). New political parties, such as the
Progressive List for Peace, as well as new authentic Arabic newspapers,
such as Assenara, Kul al-Arab and Panorama, began to appear.
Furthermore, the 1980s witnessed the rise of new technologies that
enabled Arab citizens to have increasing access to television
transmissions from the Arab world, which helped in reframing the
collective imagination of the Arab public in Israel (Jamal 2009).

SUMMARY AND CONCLUSIONS

In summary, over the years, the existence of a media system in
Arabic contributed to the illusion of a well-developed and liberal
public sphere in Israel. An additional contribution was provided by
the voices of loyal Arabs who emphasized the efforts of the state to
aid in solving the problems of the Palestinian minority regarding
road construction, water and electricity infrastructures, the educa-
tional system and health and welfare facilities. These constituted the
dependable stratum of propagandists who provided the state with
the inner supporting voice that it needed. The discussion has made
clear that the state of Israel used a variety of methods to re-socialize
Palestinian citizens who had remained within its borders after the
war of 1948 by the use of ‘identity policing’, seeking to manufacture
Israeli Arabs, detached from their historical memory and apart from
the rest of their nation.

This study has demonstrated that Jews of Mizrahi origin played an
important role in advancing this goal. As the archival research of the

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



16 GOVERNMENT AND OPPOSITION

main official documents in this field demonstrates, the two news-
papers, al-Yom and al-Anba’a, were central platforms for the promotion
of acquiescence. In general, these media institutions were controlled
by Jewish editors and journalists who closely cooperated with
government agents to promote consent among the Arab community
and to create propaganda material that was directed at the Arab world.
They sought to propagate the idea that the Arab-Palestinian minority
was living in peace and serenity in the Jewish state, which related to
Arab citizens as equals to the Jewish citizens.

‘Soft” power and media framing policies are a very central dimension
of state power. This study has shown that, although this dimension is a
necessary condition for achieving symbolic and cultural control, it is not
sufficient on its own. The rise of active national political sentiments
among the Palestinian minority in Israel from the 1970s onwards
indicates that the disciplinary goals of the state were not completely
achieved. An important factor in the wane of the official Arabic
newspapers is related to the fact that the Mizrahi elite behind the
newspapers did not transfer their cultural capital to a new generation of
Mizrahi Jews. The new generation of Mizrahi Jews did not speak Arabic
as a result of the melting pot and re-socialization policies of the state.

Although this factor may explain the demise of the official
newspapers in Arabic, it does not explain the rise of national sentiments
among the Arab community, which did not remain ‘quiet’. On the
contrary, this community developed a clear oppositional conscious-
ness counter to state plans. The explanation for this phenomenon
needs a broader space in which to be thoroughly analysed. None-
theless, one could claim that the media played a major role, especially
through differences between the discourse pioneered by Mizrahi Jews
in the official newspapers in Arabic and the discourse of Arab leaders
voiced in the media institutions of the Communist Party, such as
al-lttihad newspaper. The latter reflected the genuine suffering of the
Arab community and contributed significantly to the rise of a growing
community of media consumers who relied on its sources for news
and, as a result, led to the rise of an oppositional consciousness,
countering governmental policies and contributing to the preserva-
tion of the historical identity of the Arab-Palestinian minority.

This article has shown that state media framing policies could
have a strong impact on non-hegemonic communities’ conscious-
ness only if these policies correspond with the basic authentic needs
of the targeted communities.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 17

NOTES

! Most Mizrahi criticism of state policies towards them during the 1950s and the 1960s
was expressed in inter-Jewish and Zionist terms rather than in civic terms. See
Shenhav (2006).

Recent research has indicated that a number of elite groups of Mizrahi
communities sought to advance alternative models to the national project. For
example, Pnina Motzafi-Haller reveals (2002) that Mizrahi intellectuals, especially
those originally from Iraq, and among them Yehezkel Matzliach, Moshe Sofer,
Avraham Shemesh and others, were critical of the Zionist project and attempted to
advance a particularist ethnic identity that would safeguard the language and
culture of Mizrahi Jews, a culture that was perceived by the Ashkenazi hegemonic
elite as Arab. These voices were not necessarily anti-Zionist but rather wished to be
integrated in Zionism as a different cultural entity. However, they were quickly
silenced and disappeared from the Israeli cultural and political landscape. In
addition, it is important to mention the critical (some are even anti-Zionist) stream
among immigrants from Iraq: people such as Shimon Balas and Sasson Somekh,
who found themselves writing in al-lttihad and in al-Jadid.

w

The participants of the meeting were Yehushafat Harkabi, Uri Lubrani and Aharon
Lish from the Prime Minister’s Office and M. Bartal, A. Agassi, Y. Cohen and Yosef
Eliahu of the Histadrut.

The Israeli radio station in Arabic that began to broadcast daily in 1958 tried to

N

establish the impression that it represented the interests of the Arab community by
broadcasting programmes in which Arab citizens could express their problems. One
of the well-known programmes was Sending Regards, which was based on a format in
which Arab citizens expressed their worries about relatives who were refugees living
in the Arab world and sent them their best wishes. Another important programme
was Between Citizens and the Authorities, which enabled Arab citizens to call and report
problems that they had experienced with state authorities. The person responsible for
the programme, who presented himself using an Arab name ‘Zakhi al-Mukhtar’, was
actually an Iraqi Jew, Yitzchak Ben Ovadia.
® On the role of al-Quds and the changes in its position, see Jamal (2005).

REFERENCES

Abraham, D. (2012) ‘The Knesset Discusses if a New Arab Channel Will be Established’,
Walla News, http://b.walla.co.il/?w=/3050/2542036.

Agassi, E. (1964), letter from the director of al-Yom, Eliahu Agassi, to the Pedagogical
Secretariat of the Hebrew University, 5 October, Israeli State Archives, file of the
adviser on Arab affairs, 3551/10.

al-Anba’a (1974), letter from Shlomo Hanan to Shmuel Toledano, Israeli State
Archives, file of the adviser on Arab affairs, GL17085/1.

Ayalon, A. (2004), Reading Palestine: Printing and Literacy, 1900-1948 (Austin: University
of Texas Press).

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



18 GOVERNMENT AND OPPOSITION

Bar-Haim, S. (1968), letter of ‘declaration of intent’ written by Shmuel Bar-Haim for
the publication of an Arabic newspaper for the Arab public in Israel, 18 September,
Israeli State Archives, file of the adviser on Arab affairs, G5498/12.

Bar-Moshe, Y. (1969), letter sent from Yitzchak Bar-Moshe, editor of al-Anba’a, to
members of the editorial board, documenting his meeting with Anwar Nusseibeh,
minister in the Jordanian government, 19 May 1969, Israeli State Archives, file of
the adviser on Arab affairs, GI17033/6.

Bishara, A. (2003), The Arabs in Israel: A View from Within (in Arabic) (Ramallah:
Muwatin).

Black, I. and Morris, B. (1991), Israel’s Secret Wars: A History of Israel’s Intelligence Services
(New York: Grove Weidenfeld).

Bourdieu, P. and Accardo, A. (1999), The Weight of the World: Social Suffering in
Contemporary Society (Stanford, CA: Stanford University Press).

Chong, D. and Druckman, J.N. (2007), ‘A Theory of Framing and Opinion Formation
in Competitive Elite Environment’, Journal of Communication, 57: 99-118.

Cohen, H. (2010), Good Arabs: The Israeli Security Agencies and the Israeli Arabs,
1948-1967 (Berkeley: University of California Press).

Committee of Directors of Information (1967), summary of meetings of the Com-
mittee of Directors of Information, 7 and 17 July, Israeli State Archives, file of the
adviser on Arab affairs, 17018/17.

Darwish, S. (2008), author’s telephone interview with Samir Darwish, writer of ‘“The
Mouths of People’ column, 21 September 2008.

Eliyahu, Y. (1964), letter from Yosef Eliyahu to Haim Fletcher of the Association of
Building Workers of the Histadrut, 27 December, Israeli State Archives, file of the
adviser on Arab affairs, 3551/10.

Entman, RM. (1989), Democracy without Citizens: Media and the Decay of American Politics
(New York: Oxford University Press).

—— (1993), ‘Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm’, journal of
Commumication, 43(4): 51-8.

Gamson, W., Croteau, D., Hoynes, W. and Sasson, T. (1992), ‘Media Images and the
Social Construction of Reality’, Annual Review of Sociology, 18: 373-93.

Hirsch, D. (2008), ‘Interpreters of Occident to the Awakening Orient: The Jewish
Public Health Nurse in Mandate Palestine’, Comparative Studies in Society and
History, 50(1): 227-5.

Hizma (1973), response letter from Hizma to Shmuel Toledano, 15 July, Israeli State
Archives, file of the adviser on Arab affairs, 17084/11.

Hotchkiss, N. (2010), ‘Globalizing Security? Media Framing of National Security in
France and the United States from the Cold War through 11 September’, Inter-
national Journal of Comparative Sociology, 51(5): 366-86.

Jamal, A. (2005), Media Politics and Democracy in Palestine (Eastbourne: Sussex Academic
Press).

—— (2006), ‘Arab Leadership in Israel: Ascendance and Fragmentation’, Journal of
Palestine Studies, 35(2): 1-17.

—— (2009), Arab Public Sphere in Israel: Media Space and Cultural Resistance
(Bloomington: Indiana University Press).

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



MANUFACTURING ‘QUIET ARABS’ IN ISRAEL 19

Jiryis, S. (1981), ‘Domination by the Law’, Journal of Palestine Studies, 11(1): 67-92.

Jubran, S. (2009), author’s personal interview with the late Salem Jubran, editor of
al-Ittihad from 1987 to 1992, Nazareth, 10 March.

Kabha, M. and Caspi, D. (2001), ‘From Sacred Jerusalem to the Spring, Themes in the
Arab Press in Israel’ (in Hebrew), Panim, 16: 44-56.

Khalidi, R. (1997), Palestinian Identity: The Construction of Modern National Consciousness
(New York: Columbia University Press).

Koren, A. (2008), ‘Good Intentions: Character Traits of the Office for Minority
Affairs, 14 May 1948-1 July 1949’ (in Hebrew), Katedra, 127: 113-40.

Kretzmer, D. (1990), The Legal Status of the Avabs in Israel (Boulder, CO: Westview Press).

Lakoft, G. (2009), The Political Mind: A Cognitive Scientist’s Guide to your Brain and ils
Politics (New York: Penguin).

Landau, J. (1993), The Arab Minority in Israel: Political Aspects, 1967-1991 (Oxford:
Clarendon Press).

Larson, S.G. (2006), Media and Minorities: The Politics of Race in News and Entertainment
(Lanham, MD: Rowman and Littlefield).

Layish, A. (1975), ‘Social and Political Changes in Arab Society in Israel’, in M. Curtis,
J. Neyer and C. Waxman (ed.), The Palestinians: People, History and Politics
(New Brunswick, NJ: Transaction Books): 81-7.

Lukes, S. (1974), Power: A Radical View (London: Macmillan).

Lustick, I. (1980), Arabs in the Jewish State: Israel’s Control of a National Minority (Austin,
University of Texas Press).

Meir-Glitzenstein, E. (2004), ‘Conflicting Commitments: The Mizrahi Leadership in
Mapai in Israel’s Early Years’, Israel, 5: 63-97.

Mill, J.S. (2003), On Liberty (New Haven, CT: Yale University Press).

Motzafi-Haller, P. (2002), ‘Mizrahi Intelectuals, 1946-1951: The Ethnic Identity and
its Limits’, in H. Hever, Y. Shenhav and P. Motzafi-Haller (eds), Mizrahim in Israel:
A Critical Observation into Israel’s Ethnicity (Jerusalem: Van Leer Institute and
Hakibutz Hamiuchad): 152-90.

Naor, M. (2005), Gentleman, the Press: Chapters in the History of the Written Communication
in Israel (in Hebrew) (Tel Aviv: Ministry of Defense).

Negbi, M. (2011), The Freedom of Press in Israel (in Hebrew) (Raanana: Open
University).

Nye, J.S. (2004), The Power Game: A Washington Novel (New York: Public Affairs).

Price, M.E. (2002), Media and Sovereignty: The Global Information Revolution and ils
Challenges to State Power (Cambridge, MA: MIT Press).

Prime Minister’s Office (1962), summary of meeting about al-Yom at the Prime
Minister’s Office, 5 October, Israeli State Archives, file of the adviser on Arab
affairs, 3551/5.

Reiter, Y. (1997), Islamic Institutions in Jerusalem: Palestinian Muslim Organization under
Jordanian and Israeli Rule (The Hague: Kluwer Law International).

Sadi, A.H. (2003), ‘The Incorporation of the Palestinian Minority by the Israeli State,
1948-1970°, Social Text, 21(2): 75-94.

Sasson, N. (1964), letter from Nadiv Sasson, 5 November, Israeli State Archives, file of
the adviser on Arab affairs, 3551/10.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



20 GOVERNMENT AND OPPOSITION

Scheufele, D. (1999), ‘Framing as a Theory of Media Effects’, Journal of Communication,
49(1): 103-22.

Shenhav, Y. (2006), Arab Jews: A Postcolonial Reading of Nationalism, Religion, and
Ethnicity (Stanford, CA: Stanford University Press).

Shohat, E. (1988), ‘Sephardim in Israel: Zionism from the Standpoint of its Jewish
Victims’, Social Text, 19/20: 1-35.

—— (2001), Forbidden Reminiscences: Toward Multi-cultural Thought (in Hebrew) (Tel
Aviv: Kedem Stage for Literature).

Smooha, S. (1989), Arabs and Jews in Israel (Boulder, CO: Westview Press).

Spivak, G.C. (1999), A Critique of Colonial Reason: Toward a History of the Vanishing
Present (Cambridge, MA: Harvard University Press).

Swirski, S. (1989), Israel: The Oriental Majority (London: Zed Books).
Toledano, S. (1970), statement by Shmuel Toledano, the prime minister’s adviser on
Arab affairs, Israeli State Archives, file of the adviser on Arab affairs, 304/63.
Wurmser, M. (2005), ‘Post-Zionism and the Spheradi Question’, Middle East Quarterly,
12(2): 21-30.

al-Yom (1963), minutes of advisory committee of al-Yom, 1 April, Israeli State Archives,
file of the adviser on Arab affairs, 3551/5.

—— (1964a), minutes of editorial board meeting of al-Yom, 8 November, Israeli State
Archives, file of the adviser on Arab affairs, 3551/6.

—— (1964b), letter from al-Yom to Wissotzky, 20 October, Israeli State Archives, file of
the adviser on Arab affairs, 3551/10.

—— (1964c¢), letter from al-Yom to Mr Badman of Dubek, 10 October, Israeli State
Archives, file of the adviser on Arab affairs, 3551/10.

— (1969), letter from Yitzhak Bar-Moshe to Shmuel Toledano, 26 November, Israeli
State Archives, file of the adviser on Arab affairs, 17033/6.

—— (1971), discussions of directors of al-Yom, 19 October, Israeli State Archives, file
of the adviser on Arab affairs, 17084/13.

—— (1972), discussions of directors of al-Yom, 23 March, Israeli State Archives, file of
the adviser on Arab affairs, 17084/13.

Yu, W. and Cohen, H. (2009), ‘Marketing Israel to the Arabs: The Rise and Fall of the
al-Anba’a Newspaper’, Israel Affairs, 15(2): 190-210.

Zhayyek, E. (2008), author’s personal interview with Edmond Zhayyek, director of the
national Arabic radio station of Israel, Jerusalem, 23 December.

© The Author 2012. Published by Government and Opposition Limited and Cambridge University Press



