
The Palestinian Media: An Obedient Servant or a Vanguard of Democracy?
Author(s): Amal Jamal
Reviewed work(s):
Source: Journal of Palestine Studies, Vol. 29, No. 3 (Spring, 2000), pp. 45-59
Published by: University of California Press on behalf of the Institute for Palestine Studies
Stable URL: http://www.jstor.org/stable/2676455 .
Accessed: 10/11/2011 12:26

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at .
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp

JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide range of
content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and facilitate new forms
of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

University of California Press and Institute for Palestine Studies are collaborating with JSTOR to digitize,
preserve and extend access to Journal of Palestine Studies.

http://www.jstor.org

http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=ucal
http://www.jstor.org/action/showPublisher?publisherCode=palstud
http://www.jstor.org/stable/2676455?origin=JSTOR-pdf
http://www.jstor.org/page/info/about/policies/terms.jsp


THE PALESTINIAN MEDiA: AN 
* OBEDIENT SERVANT OR A 

VANGUARD OF DEMocRAcy? 

AMAL JAMAL 

This article explores the prospects of democracy in a future Palestin- 
ian state through examination of the relationship between the Pales- 
tinian Authority (PA) and the media. After providing an overview of 
the media under Israeli occupation, the author examines their devel- 
opment and transformation under the PA, including the PA's means 
of control both formal and informal. While noting the PA's vulnera- 
bility to outside pressures and the needfor the press itself to be more 
assertive in claiming its freedom, the author concludes that the PA's 
record with the media thus far does not bode wellfor a democratic 
political culture in Palestine. 

IN AN AGE OF COMMUNICATION, where information technology has multiplied 
along with methods of indoctrination and censorship, the tension between 
the media as a public space and the media as a tool of political control has 
become a hallmark of postcolonial states. This is true of Palestine as well, 
though the continuation of Israeli overall rule in the West Bank and Gaza 
Strip make it a special case. The examination of the Palestinian national re- 
construction led by the Palestinian Authority (PA) on the one hand, and the 
attempts to introduce democratic liberalization demanded by broad sectors 
of Palestinian society on the other, provide a contemporary example of the 
tension between the authoritarian and liberal dimensions of the state-build- 
ing process. External pressures are exerted on the PA to prove its governing 
capabilities, while at the same time internal pressures by local groups de- 
mand open public space. Since this process is still ongoing, it is too soon to 
assess its results. Still, the current study seeks to shed light on future pros- 
pects through highlighting patterns of behavior and responses. The central 
issues in this context are the extent to which institutional pluralism in the 
Palestinian media mirrors real diversity and how the PA deals with the di- 
lemma of the autonomy of and control over communications organizations. 

AMAL JAmAL is a lecturer in political science at Tel Aviv University and Western Galilee 
College. This article is part of a broader research project concerning state building and the 
prospects for democracy in Palestine. The author would like to thank Muwatin (The 
Palestinian Institute for the Study of Democracy) and the Tami Steinmetz Center for Peace 
Research for their financial support of the research. 

Journal of Palestine Studies XXIX, no. 3 (Spring 2000), pp. 45-59. 



46 JOURNAL OF PALESIINE STUDIES 

THE MEDIA UNDER OCCUPATION 

Before the establishment of the PA in 1994, the Palestinian media under- 
went two distinct phases: from 1967 to 1972, and from 1972 to 1994. During 
the first period, when armed struggle was the PLO's main strategy of libera- 
tion and the role of information was marginal, the Palestinian media were 
weak. Israel, on the other hand, aware of the importance of information as a 
form of control, introduced to East Jerusalem in October 1968 a new version 
of the Arabic-language newspaper al-Anba' (The News) that it had launched 
in Jaffa in 1948, but the publication was shunned by the population and 
failed.' Nonetheless, the occupation officials were aware of the need for an 
open press to prevent the establishment of an underground press, and when 
Mahmud Abu Zuluf applied for a license to open a newspaper, permission 
was granted. Al-Quds, for some years the only daily in the occupied territo- 
ries (and which remains to this day the most successful Palestinian newspa- 
per), was based on the merger of two newspapers published under 
Jordanian rule, al-Difa' (The Defense) and al-Jihad (The Holy War). Al-Quds, 
which was run as a family business, adopted a pro-Jordanian line reflecting 
the worldview of the political elite then dominant in the West Bank.2 Even 
after the Jordanian army's bloody defeat of the PLO forces and their expul- 
sion from Jordan in 1970-71, and despite the rise of the nationalists in the 
occupied territories, al-Quds remained loyal to the Jordanian line concern- 
ing the political solution of the Israeli-Palestinian conflict. 

In 1972, as a result of the Jordanian debacle as well as of changes in the 
regional political arena, the PLO began to focus more on the occupied terri- 
tories and the need to mobilize the population there.3 This marked the be- 
ginning of the second stage in the experience of the Palestinian press under 
occupation, as the press was deemed a useful tool to reach the population.4 
With PLO supporters in the occupied territories seeking to counter the influ- 
ence of the pro-Jordanian al-Quds, two pro-PLO figures, Yusuf Nasr and 
Mahmud Ya'ish, applied for permits with the Israeli authorities to establish 
newspapers. Al-Fajr (The Dawn), a weekly, began appearing in mid-April 
and al-Sha'b (The People) on 17 July 1972. Despite differences between the 
two papers arising from their links to different currents of Fatah, they both 
adopted (in contrast to al-Quds) a clear national line espousing the PLO as 
the legitimate representative of the Palestinian people. 

Al-Fajr and al-Sha'b represented the emerging national elite in the occu- 
pied territories. Though they were both privately owned, they constituted a 
"national press" insofar as they aimed at political mobilization and propagat- 
ing the positions favored by the PLO leadership. They attacked pro- 
Jordanian figures in the West Bank and accused them of betraying the Pales- 
tinian national cause5 and felt called upon to reinforce national and cultural 
values considered necessary to confront the occupation. In line with this 
politicization, journalists and editors won their positions on the basis of 
political affiliations as well as professional criteria.6 



THE PALEs'rNN MFIA 47 

The politicization of the press is best illustrated by its avoidance of estab- 
lished journalistic norms. Social issues were ignored on the grounds that in 
the prevailing situation of conflict the airing of sensitive problems could be 
manipulated by the enemy. Letters to the editor were rarely published. Criti- 
cism of the press was not given space. Editors perceived themselves as rep- 
resentative of the national leadership, which could not be wrong. 

By the late 1970s, other weeklies and dailies had appeared on the scene. 
Al-Mithaq, for example, was said by the Israeli authorities to represent the 
political line of the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), while 
Huda al-Islam represented the rising Islamic movement. Meanwhile, a new 
pro-Jordanian daily, al-Nahar (The Day), was established in 1986 in re- 
sponse to the new pro-PLO line adopted by al-Quds. Abu Zuluf, seeing the 
changes in Jordanian policy in the territories, and particularly the crisis be- 
tween the PLO and King Hussein of Jordan following the 1985 agreement, 
adopted a pro-PLO editorial line in order to ensure political survival. Jordan's 
cutting of political ties with the West Bank several years later showed Abu 
Zulufs ability to read the political scene. 

Throughout the occupation, the Palestinian press was harshly censored 
by Israel. Newspapers were subject to closures, journalists and editors to de- 
tention and deportation. Akram Haniya, for example, the editor of al-Sha'b, 
was deported from the West Bank in 1986 for "affiliation with the PLO." Re- 
strained in its ability to air political opinions, the press had to resort to news 
already published in foreign or Israeli newspapers. A new pattern of journal- 
ism emerged: Palestinian journalists with good stories would pass them 
either to Israeli or foreign journalists for publication, after which the item, 
translated back into Arabic, had a chance of running in the local Palestinian 
press.7 During the early days of the intifada, newspapers could publish al- 
most nothing about the demonstrations and clashes; neither photographs 
nor information about casualties were allowed, and comments by PLO offi- 
cials were censored. Under these circumstances, the most urgent issue for 
the Palestinian press was to inform the world of the population's plight. Most 
of the Palestinian press agencies focused on stories for the Arab countries 
and the international community.8 Journalists were caught between their 
personal feelings and commitments as Palestinians and their profession's de- 
mands and the imperatives of occupation. 

THE PA AND THE PLURALIZATION OF INFORMATION SOURCES 

The signing of the Oslo Accord and the establishment of the PA opened a 
new era for the Palestinian media, an era that was characterized both by 
structural pluralism, with a marked increase in the number and kinds of pub- 
lications, and by new and different forms of control. 

The PLO, which had hitherto focused its information efforts on mobilizing 
Palestinian society for the struggle against Israel, had to change its policy in 
response to the unfolding peace process. Early signs of change appeared 



48 JOURNAL OF PALESTINE STUDIES 

even before the Oslo Accord of September 1993 with the closing of the 
PLO's main information arm, Filastin al-Thawra (The Palestine Revolution) 
and the monthly Shu'un Filastiniyya (Palestinian Affairs), published respec- 
tively by the PLO Information Center and the Palestinian Research Center in 
Cyprus.9 The PLO's financial crisis following the 1990-91 Gulf War led to 
closures in the occupied territories, with the PLO ending financial subsidies 
to privately owned publications such as the daily al-Fajr and al-Sha'b and 
the weekly al-Bayader al-Siyasiyya (The Political Fields), which represented 
the political views of the main PLO faction, Fatah. The absence of public 
reaction to the closures reflected not only the artificial nature of these news- 
papers but also the psychological readiness of the Palestinian public for a 
new phase carrying the possibility of a peaceful settlement. 

Two main newspapers remained after the closures, al-Quds and al-Nahar. 
In the interim before the introduction of new press organs several months 
later, these publications sought to test the margins of tolerance of the newly 
established PA and the extent to which the end of occupation would mark 
the end of interference in the press. They adopted a liberal policy of report- 
ing, trying to reflect the public mood, focusing less on the policies of the 
occupation authorities, and carrying an internal debate on the process of 
state building and the characteristics of a sovereign Palestinian society.10 

The limits of tolerance soon became clear. The pro-Jordanian al-Nahar 
criticized the PLO for compromising fundamental issues and for "selling out" 
to Israel as well as for the way Oslo was negotiated, particularly the PLO's 
failure to coordinate with the other Arab countries, especially Jordan. On 28 
July 1994, shordy after the establishment of the PA Ministry of Information, 
al-Nahar's management was informed that the paper would not be allowed 
into the areas controlled by the PA. Technical reasons were cited-the paper 
had not applied for a permit to distribute in the autonomous areas-but the 
real reason was clear, and the message was not lost on others." Al-Quds, 
which had supported the PLO unconditionally but nonetheless allowed dis- 
sidents to express their opinions in its pages, henceforth avoided any overt 
criticism of the PA. Its caution went so far as not to report the closure of al- 
Nahar. Except for a private initiative of one of the paper's journalists, Daoud 
Kuttab, no one at al-Quds wrote about this issue. 

The establishment of the PA was followed by the introduction of two new 
newspapers, both of which reflected the official understanding of the new 
political reality. The first, al-Hayat al-Jadida (The New Life), appeared in 
November 1994 in Gaza. Published by Nabil Amro, a former PLO ambassa- 
dor to Moscow, the new daily reflected the PA's position in all respects, vir- 
tually replacing the PLO weekly, Filastin al-Thawra, as the official 
mouthpiece of the Palestinian leadership.'2 Distributed free in government 
offices, it was patronized by the PA and highly politicized, simultaneously 
educating, domesticating, and mobilizing the Palestinian public. The second 
daily, al-Ayyam (The Days), began appearing in December 1995 and intro- 
duced new printing and layout technology. The new paper, a more sophisti- 



THE PALESIINA MEIA 49 

cated version of the recently closed al-Sha'b and al-Fajr in terms of content 
and closeness to the leadership, hews to the PA line even while maintaining 
a critical distance. Its editor is Akram Haniya, a senior adviser to PA head 
Yasir Arafat who had been the editor of al-Sha'b until his deportation in the 
mid-1980s. While the very names of the new dailies symbolize the beginning 
of a new era, the role of the media was not fundamentally changed except 
insofar as the new project was a national one, the revolutionary aims being 
replaced by internal pacification and state building.13 

In addition to the new dailies, the Palestinian Broadcasting Corporation 
(PBC), which was to be in charge of radio and television, was set up by 
Arafat even before his arrival in Gaza. At its head he appointed Radwan Abu 
Ayyash, a Fatah activist, Arafat loyalist, and former head of the Arab Journal- 
ists' Association. The radio began to broadcast from Jericho on 1 July 1994. 
By January 1996, 38 percent of Palestinians were listening to the station;'4 a 
year later, another poll showed that 44.5 percent of Palestinians "trusted" the 
Voice of Palestine most (compared to Jordanian radio and Israel's Arabic ser- 
vice). The television station began broadcasting in 1996. Although television 
broadcasting is split between the West Bank and Gaza, the main decisions 
concerning news and its interpretation are made in the basement of Arafat's 
headquarters, where the television offices are located. 

In addition to the official PBC, some eight radio stations and twenty-seven 
local cable television stations have been established in West Bank towns 
under PA jurisdiction, mostly in the northern areas and sometimes beyond 
the broadcast range of official transmission. The number of operating sta- 
tions is not stable, with some closing or being closed and others opening. 
These stations are private enterprises whose main aim seems to be entertain- 
ment for the purpose of making money. Though often lacking basic equip- 
ment (their transmission is also affected by Israeli limitations on transmission 
frequencies) and not of the highest professional standard, they do allow di- 
verse political, cultural, and social opinions to be expressed and to influence 
the public sphere. 

Finally, numerous weeklies and other periodicals are also published in 
the PA areas. The most important in this context are the publications of the 
opposition. Hamas issued the weekly al-Watan (The Homeland), edited by 
Sayed Abu Musameh, until its closure following a series of Hamas bombings 
in Israel in early 1996. Since then, Hamas's affiliate, the Islamic Salvation 
Party, has been publishing al-Risala (The Message), which is critical of the 
PA in accordance with the party's positions. Islamic Jihad publishes al-Is- 
tiqlal (Independence), a weekly that combines the party's ideas with strong 
criticism of the peace process and PA policies. 

THE PRESs LAW AND "DIscREumoNARY POWER" 

Upon their return to the occupied territories after Oslo and the establish- 
ment of the PA, the PLO leaders, having to act under the watchful eye of the 



50 JOURNAL OF PALESTINE STUDIES 

Israeli authorities and facing a growing Islamist opposition, sought to build a 
strong central authority. Quite naturally, this process of centralization in- 
cluded the media, which the PA sought to patronize, politicize, and harness 
to the goal of national reinforcement. 

The importance the PA attaches to the media and information is clear 
from the fact that its Ministry of Information was established by presidential 
decree on 25 June 1994, even before the arrival of Arafat in Gaza.15 The 
ministry was entrusted with the task "of drafting media policy for the newly 
born Palestinian state to cope with the transitional period of the peace pro- 
cess" and became "primarily preoccupied with initiating the broad founda- 
tions for the rights of free press and expression to prevail." 

A year after the ministry's establishment, in June 1995, the PA issued the 
press law, which replaced the Israeli military regulations in the occupied ter- 
ritories and defined the relationship between the newly established authority 
and society as a whole. The fact that the press law was among the first to be 
promulgated reflects the PA's sensitivity on the issue of freedom of expres- 
sion. Article 2 of the law states that "Press and printing are free. Furthermore, 
freedom of opinion should be guaranteed to every individual who attains 
the absolute right to express his opinion in a free manner either verbally, in 
writing, photography, or drawing, as a different means of expression and 
information." 

Moreover, the structural pluralism manifested in the variety of private 
newspapers, weeklies, and other print media (not to mention the score of 
private cable TV stations, in addition to the official PBC) reflects a degree of 
tolerance concerning various forms of expression. This idea was emphasized 
by a top Ministry of Information official who, with reference to local cable 
stations, spoke of the importance of plurality in the media so as to allow 
"people to express themselves in matters concerning their daily life. The au- 
thority should not monopolize information about cultural, intellectual, and 
political activities. This deepens democracy and the public freedom and cre- 
ates a large space for argumentation between different ideas."'6 Arafat him- 
self, in an interview with Larry King on CNN, declared that the Palestinians 
have a free press able to criticize him and his government and that a free 
press is and must continue to be part of the Palestinian experience because 
"it is part of my power and part of democracy." 

But despite the liberal spirit of the press law and the decisive language of 
Arafat and his officials, the gap between the declaratory policy and the real- 
ity is large. Since 1994, the Center for Palestine Research and Studies (CPRS) 
in Nablus has been running highly regarded opinion polls on a variety of 
issues, including PA governance. In a regularly recurring question concern- 
ing whether Palestinians feel they can criticize the PA without fear, the per- 
centage of Palestinians answering No has ranged from 52 percent to 58.1 
percent. 17 It stands to reason that such fears would be all the more acute for 
opinions published or broadcast, and the detention of a number of journal- 



THE PALESTWIN MEDIA 51 

ists and human rights activists clearly shows that there are definite limits on 
free expression. 

In limiting freedom of expression and publication, the PA is able to call 
upon the press law itself. Paragraph 8 of the law requires journalists to up- 
hold certain standards, including that they 

* "respect the rights of individuals and their constitutional 
freedom and not infringe on their right to privacy"; 

* "produce the journalistic work in an objective, full and 
balanced form"; 

* "seek precision, honesty and objectivity in commenting 
on news and events"; and 

* "avoid publishing materials that could encourage vio- 
lence, extremism, and hatred or call for racism and reli- 
gious extremism." 

Although these standards seem reasonable, they leave the door open to 
questions of interpretation and facilitate accusations of journalistic violations 
of law. What is the meaning of "objective" reporting, for example, and who 
decides what is objective and what is not? Who decides what constitutes 
"honesty" in commenting on the news, or what kind of reporting encourages 
violence and hatred? Such ambiguity places power in the hands of the 
authorities and can only encourage the prudent me- 
dia to rely on official versions of the truth. Examples The ambiguity of the press 
of interpreting the law strictly are not lacking. Besides law places power in the 
major incidents in which newspapers were closed or hands of the authorities 
restricted, many journalists have been arrested, de- and can only encourage 
tained, and tortured for violating the law. The Com- the prudent media to rely 
mittee to Protect Journalists reports seventeen on official versions of 
incidents in 1998 in which journalists were attacked, the truth. 
harassed, threatened, censored, or imprisoned by PA 
security forces.18 On 29 August 1998, for example, the journalist Munir Abu 
Rizk of al-Hayat al-Jadida was beaten by policemen at the Military Court in 
Gaza for attending and recording a tial. 

Furthermore, article 37.a of the law sets restrictions on publications that 
may "cause harm to the national unity." While military censorship has been 
used in various ways even in modern Western democracies,19 such censor- 
ship has generally been limited to set periods of emergency, especially war, 
and not envisaged as a permanent administrative control. The Palestinian 
law, on the other hand, enables the authorities to censor the media all the 
time. Although the PA still views itself as waging a battle for national inde- 
pendence, many of the cases in which this restriction has been invoked can- 
not be said to involve "national security." Mahir al-Alami, an editor at al- 
Quds, for example, was detained for five days at the offices of the Preventive 



52 JOURNAL OF PALr STUDIES 

Security Forces in Jericho because he had failed to comply with their re- 
quests to publish a flattering story and photographs of President Arafat's 
meeting with the Orthodox patriarch. A month later, on 19 August 1995, the 
PA withdrew al-Quds' license to be distributed in the autonomous areas in 
the West Bank and Gaza Strip. After the newspaper's owners hastened to 
Gaza and met with Arafat, the paper's policy changed. Henceforth, al-Quds 
began to cover Arafat's movements in the world on its opening page and to 
report only on the positive dimensions of PA policies. Though the paper 
continues to publish indirect criticism of PA agencies, it generally does so 
modestly and briefly in the inner pages. 

In keeping with the press law's provisions concerning threats to national 
unity, the PA closed eight private cable stations in February 1998 at the time 
of a new crisis between the UN Security Council and Iraq over the UN in- 
spections regime. With the United States threatening the use of force if Iraq 
did not open presidential sites for inspection, spontaneous protests, rallies, 
and marches against American policy toward Iraq broke out in the territories. 
At some, American and Israeli flags were burned. Not surprisingly, the local 
private cable channels covered these events. As the demonstrations spread, 
the chief of Palestinian police sent an order to district police chiefs in the 
north demanding that "all stations must sign a written agreement not to 
broadcast any news dealing with illegal marches and demonstrations, and 
staying away from news that lead to incitement."20 On 16 February, with the 
devastating consequences of Palestinian sympathy for Iraq in 1991 still 
clearly in mind, the PA closed the eight stations for incitement and for com- 
promising "central Palestinian interests." Although, as mentioned earlier, the 
stations were not always of the highest quality, they were able to reach large 
numbers of people, some outside the PBC's broadcast range, which makes 
them extremely important for the public sphere. Though some were subse- 
quently reopened, the fact that they can be closed at will has serious conse- 
quences for democracy. 

PA officials also use the ambiguity of the press law against the opposition. 
Hamas's al-Watan was closed several times before closing for good in 
spring 1996.21 Its successor, al-Risala, which began publishing on 1 January 
1997, learned from al-Watan's experience (Ghazi Hamad, chief editor of al- 
Watan, became head of al-Risala) and now tries to avoid issues that may be 
considered too incendiary. Still, al-Risala has been closed several times, the 
longest being for three months as of 4 September 1997 because of an article 
on Egypt's financial support of the PA, which was deemed offensive to 
Egyptian president Husni Mubarak.22 

The Wye River agreement, signed 23 October 1998, has also become an 
instrument used against the press. On 19 November 1998, less than a month 
after the agreement was signed, Arafat issued a decree on incitement in ful- 
fillment of the agreement's provision that "the Palestinian side will issue a 
decree prohibiting all forms of incitement to violence or terror, and estab- 
lishing mechanisms for acting systematically against all expressions or 



THE PALrSTNIAN MEIA 53 

threats of violence or terror." Even before the decree was issued, Wye's im- 
pact was felt. At the time the agreement was signed, eleven journalists were 
arrested while interviewing Hamas's Shaykh Ahmad Yasin in Gaza.23 On 18 
December, eight journalists were arrested in Gaza after covering a PFLP 
demonstration in which Israeli and American flags were burned. The same 
day, the offices of Reuters and the Associated Press were shut down for 
twenty-four hours for having reported the arrests of the Palestinian journal- 
ists. The closure of several cable TV stations was also based on the decree. A 
recent example of the use of the incitement decree was the arrest on 15 Sep- 
tember 1999 of Mahir Disouqi, host of "Space for Private Opinion," a popular 
al-Quds educational TV program. Detained without charge, Disouqi was re- 
leased twenty days later after having been subjected to severe torture.24 

INFORMAL MECHANISMS 

There are, of course, a number of mechanisms of control that do not in- 
volve outright coercion or intimidation. In the harsh economic conditions of 
the territories, for example, newspapers and magazines are a luxury. Accord- 
ing to Hanna Siniora, publisher of the English-language daily Jerusalem 
Times and the monthly Palestine Business Report, the average newspaper 
purchased is read by eight people.25 As a result, newspapers are money- 
losing ventures, making them vulnerable to political manipulation. In several 
cases, the PA subsidizes newspapers, often through subscriptions. 
Al-Hayat al-Jadida, for example, which loses large 
sums of money each month, is delivered free to all PA Since most journalists live 
offices. According to journalist Said Ghazali, most in- below the poverty line, they 
dividual journalists live below the poverty line.26 This are easy targets for 
makes them easy targets for "patronage" in the form 'patronage" in the form of 
of gifts from high-ranking officials. In most cases, the gifts from high-ranking 
aim of such gifts is to discourage journalists from re- PA officials. 
porting news not deemed sufficiently positive. Criti- 
cal pieces about PA actions are held back until the misdoings are corrected 
and can be reported as examples of how effectively and conscientiously the 
authorities deal with citizens' complaints. 

The close relationship between news agencies and the political apparatus 
is another factor of control. As already noted, leading newspaper editors 
Nabil Amro and Akram Haniya had influential positions in the PLO apparatus 
and are still very close to the PA leadership, including the president. Their 
newspapers cannot but reflect these affiliations. On the positive side, their 
closeness to data sources enables them to provide more information and a 
more accurate interpretation of PA policies, both internal and external. Al- 
Ayyam, for instance, is more daring in its reporting than al-Quds. Its daring is 
based on the ability of its editors to sense the margins of freedom allowed by 
the PA president. Their close ties go beyond the veils of secrecy set by secur- 
ity services and enable them to feel what will be ignored by the authorities 



54 JOURNAL OF PALESrINE STUDIES 

and what will be viewed as provocation. The negative side of such an affilia- 
tion is that the press is turned into a seismograph, feeling the pulse of the 
authorities and publishing accordingly. 

Unlike al-Ayyam and al-Hayat al-Jadida, the PBC is a public corporation, 
so the connection with the PA is more overt. The PBC headquarters are in 
Ramallah, but at Arafat's behest the television control room, where decisions 
about what to transmit and what not to transmit are made, was moved to 
Gaza,27 thereby marginalizing the input of the television manager in Ramal- 
lah. The PA presidency's role in broadcast decisions is said to be very great 
(the television control room is in the same building), a role heightened by 
the president's closeness to Hisham Makki, the PBC general commissioner 
who in fact runs the television station in Gaza. Political affiliation and per- 
sonal allegiance appear to be important factors in PBC staff appointments, 
and few decisions, even of a very routine nature, are made without direct 
authorization from the very highest levels. 

The Ministry of Information's function of granting licenses for information 
media (including bookstores) provides another way of controlling news 
agencies and setting limits on their work. The fact that applicants for permits 
must provide a document from the Ministry of the Interior proving good 
behavior in itself deters some from the information field. Licenses can also 
be withdrawn-permanendy, as was the case of the Hamas weekly al-Watan 
in 1996, or temporarily. Publications can also be controlled by blocking their 
access to government data. Al-Risala, for example, suffers from a boycott by 
PA officials. Supreme Court Chief Justice Qusai Abadallah was forced to re- 
sign in January 1998 for giving an interview to the newspaper.28 

SELF-CENSORSHIP AND ITS EFFECTS 

It should be emphasized that censorship in the Palestinian context is not a 
set mechanism but a behavioral pattern.29 Following several incidents in 
which the PA reacted severely, newspapers began to arrange their own cen- 
sorship. As such, self-censorship has become a common phenomenon 
among Palestinian journalists. Besides the traditional Israeli restrictions on 
Palestinian press freedom-closure of newspapers, detention of journalists, 
denying journalists essential press cards or travel permits-new methods of 
control have found their way into newspaper rooms and especially into jour- 
nalists' minds. According to a Palestinian human rights activist, 

There are no "censorship officers" standing threateningly 
over editors' heads, ordering them what and what not to 
print. Yet, "a mean-looking officer" lurks constantly in each 
journalist's mind; a continual nightmare that forces every 
conscientious journalist to choose between bearing the full 
consequences of his "follies and smartness" or betraying his 
conscience by demonstrating national responsibility.30 



THE PALESTrIAN MEDIA 55 

Self-censorship has become a common phenomenon as a result of the 
lack of clear rules, with journalists unable to anticipate the position of the PA, 
particularly on matters involving "national unity." In the words of journalist 
Walid Batrawi, 

if the law says that nothing should be published against Pal- 
estinian national unity but does not define what national 
unity means, when I begin to write I have to think that 
maybe this sentence might harm the national unity. Ulti- 
mately, it leads you to self-censorship, which is an ex- 
tremely dangerous thing. The PA does not ask you to 
submit your articles to the censor, but in one way or an- 
other, the Palestinian press law restricts you.31 

A list of sensitive subjects that journalists shy away from in order to avoid 
detention or harassment include the following: 

1. Any material that reflects negatively on Arafat or his 
family. 

2. Criticism of the PA patronage system, especially favorit- 
ism and corruption. 

3. Any subject concerning the lack of political, administra- 
tive, or financial accountability of PA officials. 

4. Criticism of social and immoral behavior in society hav- 
ing to do with clan relationships, religious discrimina- 
tion, or gender problems. 

According to Palestinian journalist Said Ghazali, "Most Palestinian journal- 
ists speak in hushed voices about the bad treatment they have been sub- 
jected to. Most of them are aware that their Union is a political platform and 
cannot defend their rights."32 As a result of such conditions, journalistic re- 
porting becomes little more than a rehash of what was said by this and that 
politician. Journalists admit that they "can only call politicians to get their 
political comments" and "attend meetings and seminars and write about 
their achievements."33 

The end result of these conditions is that the three dailies produced in the 
PA areas share the following characteristics: 

Unbalanced coverage of human rights. While Israeli human rights viola- 
tions are extensively covered, human rights violations by the PA are either 
not covered at all or downplayed, hidden in the internal pages of the paper. 

Lack of critical coverage of PA policies on internal affairs. The three dai- 
lies give front-page coverage to events relating to the PA's foreign policy, 
especially the progress of the peace process and Palestinian diplomatic ef- 
forts. There is almost always a front-page story concerning Arafat. Internal 
affairs are dealt with in bland fashion, with little implication of infractions of 



56 JOURNAL OF PALESTE STUDIES 

accepted social norms. Activities of the security forces, corruption of PA per- 
sonnel, and the lack of accountability of PA agencies are rarely covered. Ac- 
cording to a Palestinian journalist, coverage of egregious behavior by PA 
officials denotes either their lack of power in the political hierarchy or the 
desire of higher-ups (usually close to the president) to embarrass them. 

Lack of coverage of the Palestine Council's (PC) discussions of sensitive 
issues, particularly those reflecting criticism of the PA executive. A case in 
point is that of Daoud Kuttab, a well-known Palestinian journalist and win- 
ner of the 1996 International Press Freedom Award, who heads the Modern 
Communications Center at al-Quds University. His independent television 
studio had routinely been broadcasting sessions of the PC when, on 20 May 
1997, he was arrested after having filmed a session debating alleged PA cor- 
ruption. Kuttab was held for over a week (initially, the police denied holding 
both to the media and to Amnesty International). According to journalist 
Walid Batrawi, "Daoud Kuttab was arrested because a few members of the 
PC were against live broadcasts because of a number of scandals that were 
taking place that they did not want people to know about."34 While similar 
information about corruption and gross abuses is published by Palestinian 
human rights organizations in English and Arabic, their publications do not 
reach a wide public and therefore are tolerated (though researchers con- 
nected with such institutions are not spared the attention of the PA security 
services). 

The mirror effect. An analysis of the three daily newspapers shows a strik- 
ing similarity in the information they carry. All three run the stories of the 
news agencies, especially WAFA, the official Palestinian news agency. They 
introduce scarcely any changes based on their own investigations. They also 
repeat news from the Israeli press. The contributions of local journalists are 
therefore very limited, and in-depth investigations of issues of concern to the 
public are unknown. 

The combination of restrictions and self-censorship has had a similar ef- 
fect on broadcasting. Radio and television stations invariably open their 
news coverage with stories about the activities of the president. Programs 
dealing with political issues invariably reflect the standpoint of the PA and 
promote adherence to its orders. This applies to political programming on 
the private stations as well. 

A clear example of "monopoly on meaning" and the setting of the public 
agenda is the PBC's coverage of the first Palestinian presidential and legisla- 
tive elections in January 1996. An analysis of air time given to the various 
candidates shows a clear dominance of Fatah on the screen.35 In the period 
between 15 and 25 December 1995, six different parties managed to reach 
the public, but Fatah occupied two hours twenty-two minutes of screen time 
while Hamas got only thirty-one minutes. The screen time given to the 
smaller parties hardly reached ten minutes. The same discrepancy emerged 
for independent candidates close to Fatah and others. The wide gap in party 



THE PALESmrIN MFmD 57 

coverage reflects the domination that Fatah has over the public space and its 
advantage in influencing public opinion. 

DEMocRAcY AND THE "MONOPOLY ON MEANING" 

The various forms of censorship exercised by the PA cannot be com- 
pletely disconnected from the overall political context in which it must oper- 
ate. The PA's dependency on Israel and the United States and its lack of 
sovereignty make it virtually incapable of resisting pressures to crack down 
on the opposition movements. For the sake of ensuring the continuation of 
the peace negotiations, the PA has willingly violated the democratic right to 
free expression. The Wye River agreement has institutionalized the situation 
by holding the PA responsible for "incitement" against Israel in the Palestin- 
ian press. 

It was concern for Israeli and American reactions (and fears of being ac- 
cused of supporting Iraq) that led the PA to close the cable stations covering 
the anti-American demonstrations in February 1998. This dynamic is even 
clearer with respect to the Islamist opposition. Hamas's opposition to recon- 
ciliation with Israel puts the PA in the unpleasant situation of having to 
choose between allowing the movement to express its positions freely, 
thereby inviting Israeli action, or violating the movement's freedoms at the 
price of being criticized for autocratic rule. The PA has chosen the latter 
course. Examples abound, from harassment of Islamist journalists to the clo- 
sures of Islamist press organs. To cite just one, Ala'a Saftawi, editor of Islamic 
Jihad's al-Istiqlal, was summoned on 10 July 1998 by Tayyib 'Abd al-Rahim, 
head of the Presidential Office, and told that the PA had to close the newspa- 
per "because the political atmosphere cannot allow it to continue and that 
this was the decision of the political leadership." During the meeting, it tran- 
spired that the Israelis had been pressuring for seven items, including the 
closure of the "center of incitement, al-Istiqlal newspaper."36 

Defenders of the PA attribute the PA's violations of press freedoms to its 
young age, its vulnerability to outside pressures, and the militancy of the 
Islamist opposition. They praise the existing space of freedom in the PA ar- 
eas and point out that the situation in the Arab countries is not much better. 
In their view, PA excesses reflect its fear of losing control over events, and 
these excesses will disappear as the leadership gains confidence in its power 
and as the peace process moves forward. This assessment may be true, but 
the processes of centralization, the revival of patronage politics, and the cor- 
ruption of many officials in the PA do not foster optimism. 

Nevertheless, the game is not yet over. There is a large margin of maneu- 
ver. The transformation of the media's structural pluralism into a free public 
sphere depends not only on the behavior of the PA, but also on the media's 
own determination to help shape Palestinian society. The PA must accept the 
fact that criticism by the media does not mean betrayal of national interests, 
but the media cannot expect to have their freedom handed to them. If free- 



58 JOURNAL OF PALEsnNE STUDIES 

dom of the press is an important principle for Palestinian society, people 
have to be willing to pay a price for bringing it about. 

In order for the pluralism of print and broadcast media to provide the 
ground for true debate, both determination and professionalization are re- 
quired. The Palestinian media still lack the basic professional qualifications 
needed to become a strong and coherent social force. The three dailies are 
little more than channels for conveying official information, lacking diversity 
of opinion on public matters: there is no balance between information and 
the space for expressing views. Most of the television cable stations have 
limited themselves to entertainment programs due to their inability to broad- 
cast informative programs of a political nature. This self-censorship reflects 
the lack of willingness among the owners of these stations to play a role in 
advancing debate and democracy in Palestinian society. Stations that dared 
to express opinions or take initiatives were closed by the PA. 

The media have played a major role in preparing the ground for their own 
submission to the will of the PA. There has been no solid and firm stand from 
the Palestinian media against the PA violations. Most of this work is done by 
foreign press and human rights agencies. It seems that the Palestinian media 
are not mature enough and do not view themselves as integral players in the 
Palestinian political game. They have chosen to sit on the fence. This posture 
enhances the suppressing hand of the Palestinian security forces and the ill- 
considered behavior of PA officials. 

Formal and informal limitations on the media are exercised by PA officials 
in the name of national interest, but these policies are tainted by corruption, 
nepotism, and authoritarianism. The PA's attempt to secure a monopoly on 
meaning by silencing oppositional voices and utilizing an exclusionary na- 
tionalist discourse forms a suffocating ring around those seeking a free space 
for real argumentation and critique of the authorities. Despite improvement 
in the PA's treatment of the media in recent months, there is no indication 
that the dominant political elite will voluntarily permit a true debate that may 
set limits on its rule. 

NoTEs 

1. Ali Khalili, The Palestinian Press 
and the Intifada (Jerusalem: General 
Union of Palestinian Writers, 1991), p. 8. 

2. Moshe Shemesh, "The West Bank: 
Rise and Decline of Traditional Leader- 
ship, June 1967 to October 1973," Middle 
Eastern Studies 20, no. 3 (July 1984), pp. 
290-323. 

3. This policy was formalized at the 
11th Palestine National Council convened 
in Cairo in January 1973. 

4. Dov Shinar, Palestinian Voices: 
Communication and Nation-Building in 

the West Bank (Boulder, CO: Lynne Rien- 
ner, 1987). 

5. Al-Sha'b, 6 November 1973; al-Fajr, 
1 December 1973. 

6. Ruba Husary, Ali al-Khalil, and Bas- 
sam al-Salihi, The Palestinian Press Be- 
tween the Present and the Future 
(Ramallah: Muwatin, 1993), p. 38 [in 
Arabic]. 

7. Khalili, The Palestinian Press, pp. 
12-13. 

8. Rhanda Zaharna, "A Perspective on 
Communication in Palestinian Society," 



TuHE PALESTIn4AN MEIDIA 59 

Palestine-IsraelJournal 3, nos. 3-4 (1996 
Summer-Autumn), pp. 124-28. 

9. Both organizations had been head- 
quartered in Beirut until 1992. 

10. Imad Musa, "The Palestinian Media 
System" (MA thesis, University of Mis- 
souri-Columbia, 1998), p. 66. 

11. Al-Nahar's editor, Othman Hallaq, 
met with Arafat thirty-six days after the 
closure and received a permit to publish, 
but the paper never regained its circula- 
tion and had to close permanently. 

12. Considering that the salaries of 
several journalists working at al-Hayat al- 
Jadida are paid by the PA's Public Em- 
ployees Department, the newspaper, 
though privately owned, could be consid- 
ered a semiofficial publication. Monitor (a 
publication of the Palestinian Human 
Rights Monitoring Group) 3, no. 5 (No- 
vember 1999), online at http:// 
www.phrmg.org/english/nov99/ 
indexhtml. 

13. According to the Jerusalem Media 
Communications Center (JMCC), Poll No. 
298, August 1998, newspaper readership 
in the territories is as follows: al-Quds, 
61.3 percent; al-Ayyam, 19.2 percent; and 
al-Hayat al-Jadida, 13.7 percent. 

14. JMCC Poll No. 12, January 1996. 
15. Ministry of Information Web site at 

http://www.pna.org/mininfo. 
16. Al-Sahafi, April 1997. 
17. CPRS Poll 25 of 26-28 December 

1996, and CPRS Poll 42 of 15-17 July 
1999, respectively. An archive of CPRS 
polls is available online at http:// 
www.cprs-palestine.org/polls/index.html. 

18. Committee to Protect Journalists, 
Country Report, online at http:// 
www.cpj.org. 

19. See Deborah Holmes, Governing 
the Press: Media Freedom in the U.S. and 
Great Britain (Boulder, CO: Westview 
Press, 1986). 

20. An original copy of the order was 
provided by Intemews, East Jerusalem. 

21. Hamas made a political decision 
not to invest its energy in trying to re- 
open al-Watan. Instead, it decided to 

open a newspaper under the National 
Salvation Party, which was founded by 
Hamas to take over the movement's polit- 
ical activities and which maintains better 
relations with the PA. 

22. Monitor 3, no. 5 (November 1999). 
23. Ibid. 
24. "The Yearly Report on Human 

Rights, 1999," al-Raqib (published by the 
Palestinian Human Rights Monitoring 
Group) 4, no. 5 (January 2000), p. 19 [in 
Arabic]. 

25. Dawn Pick, "Dictatorship vs. De- 
veloping Democracy: The Case of the Pal- 
estinian Press," December 1997, p. 6, 
available online at http:// 
www.arches.uga.edu/-dpick/ 
palpress.html. 

26. Said Ghazali, "The Best Journalist 
Is the Best Loyalist," September 1999, 
available at the Arabic Media Internet 
Network Web site at http:// 
www.amin.org/En/eyejrs/9910/frees- 
011099.htm. 

27. Author's interview with Radwan 
Abu Ayyash, president of the PBC, and 
Ali Rayyan, manager of the television sta- 
tion, in Ramallah on 8 February 2000. 

28. Cited in Musa, "The Palestinian 
Media System," p. 86. 

29. Ilan Peleg, Patterns of Censorship 
Around the World (Boulder, CO: West- 
view Press, 1993), p. 4. 

30. Khalid Amayreh, a document of 
the Palestinian Human Rights Group, East 
Jerusalem, reproduced in Middle East In- 
ternational, no. 542 (24 January 1997), 
pp. 18-19. 

31. Walid Batrawi, "Palestinian Media: 
Pre-Intifada to the Present," Birzeit News 
Report, September 1997, p. 7. 

32. Ghazali, "The Best Journalist," p. 2. 
33. For more information, see The PA 

after One Year, 1994-1995 (Amman: 
Middle Eastern Studies Center, 1996), pp. 
74-109. 

34. Batrawi, "Palestinian Media," p. 7. 
35. Reporters Sans Frontiers, Decem- 

ber 1995. 
36. Monitor 3, no. 5 (November 1999). 


	Article Contents
	p. [45]
	p. 46
	p. 47
	p. 48
	p. 49
	p. 50
	p. 51
	p. 52
	p. 53
	p. 54
	p. 55
	p. 56
	p. 57
	p. 58
	p. 59

	Issue Table of Contents
	Journal of Palestine Studies, Vol. 29, No. 3 (Spring, 2000), pp. 1-203
	Front Matter [pp. ]
	Reflections on America as a World Power: A European View [pp. 5-15]
	The Emergence of the Palestinian Women's Movement, 1929-39 [pp. 16-32]
	Israel at a Crossroads between Civic Democracy and Jewish Zealotocracy [pp. 33-44]
	The Palestinian Media: An Obedient Servant or a Vanguard of Democracy? [pp. 45-59]
	The Damascus-Based Alliance of Palestinian Forces: A Primer [pp. 60-76]
	Report from Jordan
	King Abdallah: In His Father's Footsteps? [pp. 77-89]

	Review Essay
	Becoming Edward Said [pp. 90-96]

	Recent Books
	American Zionism [pp. 97-98]
	Palestinian De-Development [pp. 98-100]
	First Vote [pp. 100-101]
	Arts and Letters [pp. 101-103]
	Israeli Militarism [pp. 103-105]
	A Better Future? [pp. 105-106]
	Elusive Unity [pp. 106-107]
	Interviews with History [pp. 107-108]
	Shorter Notices [pp. 108-111]

	Arab Views: [Cartoons] [pp. 112-113]
	Peace Monitor: 16 November 1999-15 February 2000 [pp. 114-129]
	Settlement Monitor [pp. 130-134]
	Documents and Source Material [pp. 135-164]
	Chronology: 16 November 1999-15 February 2000 [pp. 165-186]
	Bibliography of Periodical Literature [pp. 187-202]
	Letter [pp. 203]
	Back Matter [pp. ]



