ANNA LINDH
FOUNDATION

N
AU N EsHEY

MEDIA MONITORING

READING
BETWEEN
THE LINES

An Israeli-Palestinian Guide
to Critical Media Consumption

2 009



MEDIA MONITORING

An Israeli-Palestinian Guide
to Critical Media Consumption

2 00 9

Research and Writing:
Shiri Iram and Ofer Vlodavsky (Keshev)
Ruham Nimri (Miftah)

(M"U) IXIWM NY0APIRTN MANI 107D

nml(!s“!v THE CENTER FOR THE PROTECTION OF DEMOCRACY IN ISRAEL

Uil pual 3 Akl B sandl) Alen S jo — iid

The Palestinian Initiative for the Promotion of
Global Dialogue and Democracy
4\) il Ml ) M e 500




ANNA LINDH
FOUNDATION

This project was carried out with the support of the Anna Lindh Foundation.
The contents do not necessarily reflect the views of the foundation.




e,

&

\
URESHEY

The Israeli-Palestinian “media monitoring” project, carried out since 2004 as a partnership
between the Israeli organization KESHEV and the Palestinian organization MIFTAH, is
a unique project in the field of media and conflict. The project’s uniqueness is evident in
the cooperation that it involves between two organizations from different sides of a bloody
conflict, at the height of a violent confrontation, and their shared use of an innovative
methodology that they developed to change problematic patterns of media coverage
of the conflict on both sides. This joint effort aims to help the media uphold moderation
and fairness and to reduce the incidence of bias, incitement, dehumanization and de-
legitimization of the other side.

During the time of this project, Israel waged two major military campaigns, in Lebanon and
in the Gaza Strip, in which thousands of Palestinian and Lebanese civilians were killed. In
the same period attacks by Palestinians killed dozens of Israelis. During this period Israel
kept Palestinian president Yasser Arafat under siege in his compound in Ramallah until
his death, Israel unilaterally withdrew from the Gaza Strip, and it came under control of
Hamas. In spite of the tremendous damage and suffering, despite the fact that the peace
process was dealt severe and recurring blows, and though the level of trust between our
nations reached an all-time low, our organizations sustained this joint project the whole time.

Without a doubt, there is no symmetry between the sides and there are fundamental
differences between the Israeli and Palestinian media. Israeli media outlets are strong
and claim to be professional and independent. Israelis are avid media consumers, by any
international scale, and Israeli print and broadcast media outlets have very high circulation
and high ratings.

The Palestinian media is weaker and poorer, and its circulation among the Palestinian
public is limited, compared with the Israeli media. Most Palestinian media consumers are
actually influenced more by the international Arab media, large pan-Arab networks like Al-
Jazeera and Al-Arabiya. There is also no overstating the influence of the continuing Israeli
occupation, which restricts the freedoms of Palestinian journalists and represses Palestinian
civil society in countless ways.

In view of the ongoing crisis between Palestinians and Israelis and in light of the differences
and lack of symmetry between the state of Israel and Palestine and between the media on
the two sides, we are pleased to have succeeded in creating an agreed upon methodological
guidebook for teaching critical consumption of news material. This project would not have
been possible without a high level of trust between the organizations, which has been
built through years of cooperation under conditions of an ongoing bloody conflict, while
confronting deep-seated psychological and social barriers on both sides. We regard this
joint guide as a significant achievement in the struggle for a more moderate discourse and in
efforts to create a more supportive environment for peace-building in our region.

Yizhar Be’er, Executive Director Dr. Lily Feidy, Secretary-General
Keshev — The Center for the Protection Miftah — The Palestinian Initiative for the
of Democracy in Israel Promotion of Dialogue and Democracy



@-j 3“’%smav

Table of Contents

Introduction 7
Media Landscape i
The Palestinian Media Landscape 11
The Israeli Media Landscape 13
Editing Parameters and Tools for Critical Media Consumption 17
A. Placement and Prominence 17
B. Headline-Text Correspondence 21
C. Headline Rhetoric and Lexical Selection 25
D. Formulation of Responsibility 31
E. Epistemic Framing 35
F. Visual Semiotics 41
Conclusion 45




@:j 3“’%sniv

Introduction

Nations embroiled in nationalist conflicts tend to adopt narratives that support the
righteousness of their struggle and which accentuate the negative traits and intentions of
the other side, as well as its responsibility for the ongoing suffering and for the absence
of a solution. This is how the Israeli-Palestinian conflict is covered by media outlets on
both sides, often in mirror images, with each side presenting an opposite story. For
example, the Palestinian media narrative emphasizes the occupation—whose victims
are the Palestinians—and paints the government of Israel as aggressive, opposed to
peace and responsible for violent events in the region. On the other side, Israeli media
outlets emphasize the violent and terrorist foundations of the Palestinians’ conduct and
their unwillingness or inability to reach a solution. The Israelis, in this telling, are the
victims of a conflict in which they are not to blame. Beyond these different perceptions
and interpretations of reality, essentially similar patterns of coverage can be found on
both sides, which de-legitimize and dehumanize the other. These patterns of coverage
heighten mutual suspicions in both nations, fan the flames of the conflict and make it
harder to find a solution.

Recognition of the media’s profound influence on the conflict has led the Israeli organization
KESHEV and the Palestinian organization MIFTAH to work together from both sides of the
conflict in order to try to change how the conflict is depicted in the media discourse in
both nations. This is done in the hope that such cooperation may lead to more balanced,
fair and comprehensive coverage and, perhaps, as a result, a better reality.

This practical guide to teaching critical reading of news materials arises from a unique
cooperative project that has been carried out continuously since 2004. In this joint
project KESHEV and MIFTAH each analyze news coverage in the major media outlets
on their “own side” and attempt to influence journalists and editors to change patterns of
coverage that are problematic and biased.

Two parallel goals have guided the creation of this guide. First, it is designed to instill skills
for critical reading, in general. A second goal is to promote critical media consumption
in the specific context of the Israeli-Palestinian conflict. As mentioned above, over the
years media on both sides have played a complicated and not always positive role in
the conflict’s development. The media has had a central role in defining the conflict and
its significance for the Israeli and Palestinian public. Critically reading the messages
contained in news coverage can neutralize to some extent the media’s ability to shape
consumers’ perspectives according to short-term media interests and can also neutralize
the influence of those elements that exert pressure on the media. It is our hope that this
guide will enable media professionals to develop new means of self-criticism that will
allow them, in time, to create news coverage that does not perpetuate the conflict, but
which might actually contribute to its resolution.



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

The methodology' that underlies this guide makes it possible to clearly present the
systematic failings in news coverage on both sides. It is based on a distinction between
two principal stages in the news-making process — writing and editing.

At the first stage reporters and columnists compose their texts and send them to their
news editors. The editors receive other texts as well, from press agencies, public relations
firms, and so on.

At the second stage, the editors produce the final product: They determine which texts
will appear in the newspaper or broadcast. The editors determine the placement of
the text (on the front page or on page 17, at the beginning of the broadcast or after
a commercial break); they select the photographs that go with each item; they design
the layout of the pages and determine the sequence of items in the broadcast; and they
compose headlines (including sub-headlines and photo captions in newspapers, the
headlines of television news broadcasts and the words spoken by the anchor).

In the view of most news producers and news consumers the second stage, the editing
stage, is mainly technical. According to popular perceptions, the truly important work
is done in gathering and writing news material. Editors merely “prepare” this material
for print or broadcast. This perception is wrong, for two complementary reasons: First,
editorial work determines news messages no less than the work of the reporters, and
in some ways even more so. Second, in reading the news media consumers rely on
material produced by editors much more than on material produced by reporters. The
fact that an article appears on the front page and not on page 17; the specific phrasing of
a particular headline; the appearance of a photo beside an article; the words spoken by a
news anchor before an item is broadcast — all of these factors have a decisive influence
on consumers’ understanding of the news. Furthermore, many studies show that media
consumers often limit themselves to reading headlines (or viewing the headlines of a news
broadcast) and in many cases they do not even get to the texts of the news items (or the
rest of the broadcast edition). In such cases, the perception of the news is determined
almost exclusively by the work of the editors.

This fact has far-reaching significance, since a meticulous review of news material at both
stages of the process, writing and editing, reveals that the materials produced at each
stage are not parallel. The headlines of newspapers and news broadcasts are not merely
short neutral summaries of the news. In most cases, the headlines tell a very different
story than that which is told by the reporters. Along with the placement of an item, its
graphic saliency, the accompanying visuals, and so on, the headlines tell a story of their
own and this significantly influences news consumers.

1. The methods of reading and viewing are based on the research methodology developed by Dr. Daniel
Dor. See:

Dor, Daniel, (2001) Newspapers under the Influence. Babel (in Hebrew).

Dor, Daniel (2004). Intifada Hits the Headlines. Indiana University Press.

Dor, Daniel (2005). The Suppression of Guilt. Pluto Press.

8



@:j :'“’%smav

To be clear — the problem is not limited to the fact that once in a while the results of
editorial work do not reflect the contents of the articles themselves. The point is that
the discrepancies between headlines and texts are systematic. A meticulous review of
newspapers and television news broadcasts reveals that certain components of reality,
which appear in the articles themselves, are systematically marginalized by editors, while
others are systematically highlighted.

The techniques that appear in this guide reveal these systematic discrepancies through
attention to a series of key criteria.

Further in this guide each criterion will be explained through the use of examples culled
from actual media coverage in Israel and in the Palestinian Authority. It is important to
note that becoming familiar with these criteria is just a first step toward learning to read
media items more critically. The research method employed here is based on attention
to a combination of criteria in ways that reveal recurring editing patterns that bias
the coverage.

This guide aims to help users identify the tell-tale signs of these patterns, to understand
their significance and to learn from them how to read the news in a more profound way;
in other words, how to “read between the lines”.



'@:7 :'“’%smav

Media Landscape
The Palestinian Media Landscape

The Palestinian media comprises print and audiovisual outlets and an official news
agency, WAFA.

Print Media

The press includes three daily newspapers: Al-Quds was established in 1951, Al-
Ayyam and Al-Hayat Al-Jadida were both founded in 1995. Al-Quds and Al-Ayyam are
independent and private newspapers while Al-Hayat Al-Jadida is partially subsidized
by the Palestinian Authority. All of these journals have websites, and provide electronic
access to their archives for free.

The estimated combined circulation of these newspapers is 50,000 copies per day,
according to the Palestinian Central Bureau for Statistics (PCBS) and other polling and
research centers. However, real circulation figures may vary, according to unofficial
information disclosed by newspaper owners. Polls and PCBS research indicate that
Al-Quds is the most widely-distributed newspaper and Al-Hayat Al-Jadida is the least.
Al-Quds contains the most ads. Published in the unilaterally annexed eastern part of
Jerusalem, Al-Quds is subject to Israeli military censorship.

The number of pages in the newspapers varies, not according to differences in the news
coverage, but according to the number and size of advertisements. Al-Ayyam has many
weekly and bi-weekly supplements such as the “Voice of Women”, “Al-Tareeq” and
others. These are considered independent publications that benefit from Al-Ayyam’s
printing and distribution system.

News and translated materials from international, Arabic and Hebrew language journals
comprise, on average, 55 percent of the editorial copy, i.e. of the newspapers’ content
minus advertisements.

There are also semi-monthly and irregularly appearing journals such as Al-Awda which
is funded by the Palestinian Authority and Al-Risala, which is affiliated with Hamas and
appears mainly in Gaza. The press landscape also includes other smaller weeklies and
monthlies. It is worth mentioning here that some Palestinian political factions use the
mosques as their main media outlets.

The Palestinian Broadcasting Corporation (PBC)

The Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) was established in 1994, when the
Palestinian Radio (Voice of Palestine) started broadcasting from its studios in Jericho
on the long wave frequency of 675 kHz. The transmitting station during that period was



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

in Ramallah and Israeli technicians were in charge of transmitting, with a fiber optic line
connecting the Jericho studios with the transmitter in Ramallah. After the first Israeli
redeployment in 1995, the Voice of Palestine moved to its main studios in Ramallah
which were established with assistance from the European Union. Palestinian TV spread
to Gaza in 1994, but it took until 1998 to establish a complete network of towers and
microwave links to cover all of Gaza and the West Bank. The need for creating more than
10 towers stems from the fact that Palestinian TV has to use several UHF channels with
limited transmitting power, according to signed agreements with Israel on how to use the
spectrum while avoiding interference with existing Israeli and Arab channels.

Al-Aqgsa satellite channel

The Palestinian media landscape changed at the beginning of 2006, when Hamas
launched the experimental broadcasts of Al-Agsa satellite channel on January 7, 2006,
giving it the same name as the movement’s radio station in Gaza. This satellite channel
constitutes part of the activities of the Ribat Media and Artistic Production Company.
Its Chairman of the Board is Fathi Hammad, one of the senior leaders of Hamas and a
member of the Palestinian Legislative Council (PLC).

The Ribat media company began operating several years ago with the publication of the
weekly Al-Risala (The Message) and in December 2003 it launched Sawt al-Agsa (The
Voice of Al-Agsa) radio station.

According to the Palestinian News Agency WAFA, Al-Agsa started its experimental
broadcasts from the third floor of Bashir Mosque in Tal-al-Zaatar Street in Jabalya Camp,
north of the Gaza Strip. The first broadcast of Al-Agsa included recitation of verses from
the Holy Koran for half an hour. Its formal broadcasts began at the height of the election
campaign for the Palestinian Legislative Council, which took place on January 25, 2006.

In a radio interview with Radio al-Agsa that aired on January 10, 2006, Khalid Mash’al,
head of the politboro of the Hamas movement, described Al-Agsa as “the blessed
infant that came from the womb of Radio al-Agsa,” which, as he put it, “aims to give an
untarnished media, that supports the resistance and shares with it the road of Jihad.” Al-
Agsa spearheaded the Hamas media campaign against the security services that were
defeated by Hamas on June 14, 2006.

Al-Agsa adopted an editorial policy closer to wartime media, with party anthems,
patriotic songs and military communiqués of the sort usually heard on satellite channels
of countries engaged in wars with other countries. It uses verses from the Koran politically
with references to those it describes as hypocrites, apostates and opportunists, in
addition to patriotic and Islamic songs and anthems, both in the struggle with other
Palestinian factions and in appealing to the masses to confront the occupation.



'@:7 :'“’%smav

The Israeli Media Landscape

Print Media?

In Israel there are four main national daily newspapers, all privately owned. The most
prevalent is Yediot Aharonot, which has a daily exposure rate of more than 35 percent
among Hebrew speaking Israelis. The paper with the second highest rate of exposure is
Israel Hayom, a free newspaper that is disseminated in major population centers, which
has a daily exposure rate of about 20 percent among Hebrew speakers. The third and
fourth most prevalent newspapers are Ma’ariv and Ha’aretz, with daily exposure rates of
about 15 percent and 7 percent, respectively, among Hebrew speaking Israelis.

All of the major newspapers operate web sites and apart from Israel Hayom, they also
publish local newspapers. Yediot Aharonot and Ha'aretz also publish their own financial
newspapers (Calcalist and The Marker, respectively).

Israel Hayom is explicit about its rightward-leaning editorial positions on Israeli politics,
while Ha’aretz is explicit about its leftward-leaning editorial line on Israeli politics. Yediot
Aharonot and Ma’ariv have no declared overall editorial position on political issues.

Besides the national newspapers published in Hebrew, there are a number of sectoral
newspapers as well:

Four daily and weekly newspapers target Palestinian citizens of Israel, who number more
than a million and a half people. The oldest of these papers is the communist party
daily Al-lttihad. Since the 1980’s private Arabic newspapers have also been published
including Kul Al-Arab, a weekly published in Nazareth, A-Sinara, published twice a week
in Nazareth, and Panorama, a weekly published in the north-central region of Israel
known as the “triangle”.

Russian-language newspapers are also published in Israel, serving a population of more
than a million immigrants from the former Soviet Union. The main Russian newspapers
are Vesty and Novesty. In addition, many local newspapers and magazine are published
in Russian as well.

The national daily Makor Rishon defines itself as an “Israeli national newspaper” and
primarily addresses the religious-nationalist readership in Israel.

The ultra-orthodox press in lIsrael is mainly party-based. The major ultra-orthodox
newspapers are Hamodia, Yated Ne’eman and Hamevaser. In addition, weekly
newspapers include Yom L'yom and Mishpacha, the latter of which has no
party affiliation.

2. Figures are from TGl surveys of media exposure in Israel, 2008.



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

There are two English-language daily newspapers, The Jerusalem Post and Ha’aretz
English Edition, which is published together with an abridged edition of The International
Herald Tribune. A bi-weekly newsmagazine, The Jerusalem Report, is published by the
owners of The Jerusalem Post.

Television Broadcasting®

In Israel there are three main national television channels. Channel One is a public
television channel operated by the Israel Broadcasting Authority. Channel Two and
Channel 10 are privately owned commercial channels that broadcast under the oversight
of the Second Authority for Television and Radio. The Channel Two news edition is the
most popular, achieving a 20 percent viewer rating. The news editions on Channel 1 and
Channel 10 receive viewer ratings between 7 and 12 percent, with the two channels
alternating for second-place in the ratings.

The Israel Broadcasting Authority also operates Channel 33, which primarily serves
Palestinian citizens of Israel, and Educational Television, which is also broadcast on
Channel Two.

In addition, two companies, Hot and Yes, provide television broadcasting, by cable and
by satellite, respectively. These companies broadcast Channel Nine (“Israel Plus”), an
Israel channel that broadcasts in Russian, and IETV, a channel that broadcasts mainly in
Ambharic for the Ethiopian community in Israel.

Radio Broadcasting*

“The Voice of Israel” is Israel’s public broadcasting authority, which operates eight national
radio stations including “Reshet Bet”, which focuses on news and current events;
“Reshet Gimel”, which broadcasts Israeli music; “Voice of Israel”, Arabic-language
service; “Reshet REKA”, which mainly serves new immigrants; and four other channels.
The exposure rate to “Voice of Israel” radio is more than 40 percent.

“Galei Zahal” is a national radio station that belongs to the Israel Defense Forces and
is financed by the Ministry of Defense and by public service announcements. Most of
the radio station’s programming is civilian in content. “Galei Zahal” also operates the
“Galgalatz” radio station which broadcasts popular music. The exposure rate to “Galei
Zahal” is also more than 40 percent.

The Second Authority for Television and Radio, which oversees commercial television
broadcasting in Israel, also has authority over a number of regional radio stations that are
operated by a number of private concessionaires. The Second Authority also operates

3. See footnote 2
4. See footnote 2

14



'@:7 :'“’%smav

“Radio A-Shams”, which serves Palestinian citizens of Israel and “Radio Kol Hai” which
mainly serves the religious Jewish population. The exposure rate to regional radio stations
is about 35 percent.

In addition, dozens of pirate radio stations also operate in Israel. Many of them have an
ideological bent, often religious and right-wing.

Internet News Media

About four million Israelis have consistent access to the Internet. 74 percent of Internet
users use the Internet to obtain news.® 58 percent consume news on the Internet one
or more times daily. According to comparative research conducted at the University of
Southern California, this rate places Israel in first place in terms of news consumption on
the Internet.®

The most popular Internet web sites in Israel are Ynet, which is owned by Yediot Aharonot,
NRG, which is owned by Ma’ariv and the web site of Ha’aretz, as well as Mako a web
site owned by the Channel Two news company and its concessionaire Keshet, Nana 10,
which operates in conjunction with Channel Ten and Walla.”

In addition, most of the aforementioned media outlets operate independent web sites.

5. The Chaim Herzog Institute for Media Politics and Society (2005). Index of Public Confidence in the
News Media, Report no. 4: Internet News Consumption. http://www.tau.ac.il/institutes/herzog/report4.pdf
(accessed September 10, 2009).

6. University of Southern California, USC Annenberg School (2009). World internet project: international
report 2009.

7. TNS Teleseker, March 2009, http://www.ad-web.co.il/files/articles/TIM.html, (accessed September
10, 2009).



@:j :'“’%smav

Editing Parameters and Tools for Critical
Media Consumption

A. Placement

When we read a news article or view an item on the television news the first question
that we should ask ourselves is: Where is the item placed in the newspaper edition or
the broadcast? Is it on the front page, the opening of the broadcast, the back news
pages, the end of the broadcast, in the newspaper’s daily supplement, or perhaps in the
weekend supplement?

This is important because placement suggests importance. Most newspaper readers
regard material that appears on the front page and in the front news pages as important
or “hard” news, based on “facts”. This is where we read about what happened yesterday.
The material that appears in the rear sections of the newspaper — the back news pages,
the daily supplements and the weekend supplements — is perceived as “soft” news that
is less “important” or “newsworthy”. This distinction is also valid with respect to television
news broadcasts. What appears in the broadcast headlines or immediately afterwards is
deemed more “important” than what appears toward the end of the broadcast. It should
be understood that the placement of an item in a newspaper or a news broadcast is
entirely the result of an editorial decision. The exact same item, if placed somewhere else,
could be interpreted as having altogether different importance.

The prominence of an item is another criterion that complements the one regarding
placement, and it, too, is a product of editorial decision-making. The relevant question
one should ask is how prominent is the item within the page (or the broadcast) where it
appears? Where is it positioned on the page (top, bottom)? What is its size in comparison
with other items on the same page? How large is its headline? Does the anchor in the
studio set-up the item with a long introduction? And so on. Prominence, like placement,
suggests importance, factualness, and significance.

The following example from the Israeli media provides a useful illustration:

During the Second Lebanon War, on July 20, 2006, Ma’ariv reported on different points
of view in the Israeli security establishment regarding the actions of the air force and their
results. One report told of a successful air force operation, which dropped powerful
bombs on the bunker of senior Hezbollah leaders. Another report in the same edition told
of sharp criticism by air force officers, about the “trigger-happy fingers” that had caused
the deaths of many civilians who were not involved in the fighting. By critically examining
the editorial choices made in this edition, we can understand how the placement and
prominence of different reports influence how readers interpret reality.



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

The Ma’ariv main headline festively reported the Israeli air force operation: IDF HOPES:
HARD BLOW TO HEZBOLLAH TOP BRASS; 23 TONS OF BOMBS ON HEZBOLLAH
COMMAND BUNKER. The sub-headline explained that in an attempt to hit the top
echelons of Hezbollah, fighter planes dropped powerful bombs on a neighborhood
in central Beirut where the organization also maintained a hideout. Kilings of civilians
caused by this action were not mentioned on this page.

The report on internal criticism, from within the Israeli military, of air force actions that
killed dozens of civilians was presented in a tiny item that was published far from the main
headlines, on page 11 of the same edition.

The difference in the placement of the items plays a crucial role here: The main headline
on the front page indicates an item of tremendous importance. The item on page 11 is
perceived as much less important. The difference in prominence —the size of the reports
and their placement within the news pages—conveys the same message: The main
headline conflicts with the criticism contained in the tiny item on page 11, however, the
information in the headline is perceived as much more significant.

Two items that convey contradictory messages were published in the same newspaper edition.
One item was given prominence on the front page. The other was buried and placed in a marginal
spot, deep within the edition. The message conveyed to consumers is that the prominent item
is much more important.

UNDER FIRE

CRITICISM WITHIN
IDF ON FIGHTING
IN NORTH

Beneath the surface,
junior staff officers
have begun to express

=731 911 U

Ly LIIE"J I a trickle of criticism
JI:-:-;%EE%F I-| .J j N 1 Il " n with regard to the IDF's
i bR T conduct during the
fighting in Lebanon.
Ma’ariv, July 20, 2006 Only in a small article, Officers in the

The main headline of the edition announced
a tremendous strike in the heart of Beirut:
23 TONS OF BOMBS ON HEZBOLLAH
COMMAND BUNKER. The headline did
not mention the civilians that were killed in
this attack.

on page 11, did it
become apparent that
sources in the IDF
were criticizing the
massive strikes against
Lebanese civilians.
Even the headline

of this article did not
convey that information

intermediate ranks are
criticizing the trigger-
happy fingers, as they
put it, of the IAF pilots
who cause the deaths
of dozens of Lebanese
civilians, who are not
involved in the fighting.




@

N
y URESHEY

Another example, this time from the Palestinian press, can show how placement and
prominence affect the level of importance that items convey to news consumers. On
December 28, 2008, the first day of the Israeli military action in Gaza, many Palestinians,
including civilians, were killed as a result of bombing by the Israeli military, and an Israeli
woman was killed by a Qassam rocket. Two Palestinian newspapers reported this
information in very different ways. The headline in Al-Ayyam read: THE MASSACRE: 230
MARTYRS KILLED AND 700 INJURED IN GAZA. Further in the coverage, but deep
within the edition — on page 17 - a tiny item appeared under the sub-headline ISRAELI
WOMAN KILLED AND FOUR INJURED IN NETIVOT. The text of the article reported that
“according to Israeli emergency services one Israeli woman was killed in the city of Netivot
in southern Israel by a rocket launched from the Gaza Strip.”

The editor of Al-Hayat Al-Jadida chose to publish the same report, but he placed it on
the front page under a separate headline: ISRAELI WOMAN KILLED BY ROCKET
IN NETIVOT.

Two newspapers published the same report: In one it was placed on the front page beneath the
main headline; in the other it was relegated to page 17. The first choice suggests that this was
an important incident; the second suggests that the incident lacked significance.

The main headline
of Al-Ayyam,
December 28,
2008:

THE MASSACRE
(in red),

230 MARTYRS
KILLED AND

700 INJURED

IN GAZA.

Al-Hayat Al-Jadida, December 28, 2008. The
same report was placed on the front page of
the edition: ISRAELI WOMAN KILLED BY
ROCKET IN NETIVOT

And on page 17:
ISRAELI WOMAN
KILLED AND
FOUR INJURED IN
NETIVOT




Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

For news consumers the difference between these editorial choices is significant: The Al-
Ayyam editor’s decision to place the report on the Israeli casualty deep inside the edition
conveys the message that this was not a significant event. On the other hand, the choice
by the editor of Al-Hayat Al-Jadida to place the item on the front page suggests that it
was a very important incident.

The first technique in critical media consumption, then, concerns the ability to neutralize
how the placement and prominence of items influence our interpretation of the news. It is
important to note that attention to these criteria need not be directed at a specific article
in particular; but rather, that awareness of this issue can help us identify problematic
patterns as part of a systematic review of all the criteria.

20



'@:j :'“’%smav

B. Headline-Text Factual Correspondence

The question here is simple but critical: To what extent does the headline reflect what is
said in the article?

News producers and news consumers traditionally regard headlines as short summaries
of articles: What is said in hundreds of words in an article is shortened to a few words in
a headline. But, in fact, this is not the case. In most instances, headlines refer to select
information within an article and highlight that information over others. Editors thus signal
to readers and viewers what is more important and what is less important. In most
cases this sort of signaling has a crucial influence on how consumers interpret the news.
A meticulous investigation of news material reveals that the aspects that editors choose
to highlight in headlines are not necessarily obvious choices. Other information could just
as easily be promoted to the headlines, in which case the news would be perceived quite
differently. In many cases headlines actually distort what is said in an article. In more than a
few cases the connection between a headline and an article can seem almost incidental.
The fact that most news consumers “scan the headlines” and do not read every word in
an article underscores the significance of this criterion.

In the following headline from the Palestinian media, the prominence given to one
component in the article gives an imprecise picture of what is written in the article itself.
A headline in Al-Quds on October 4, 2004, told of demands by the Secretary-General of
the United Nations, Kofi Annan: ANNAN CALLS FOR END TO ISRAELI INCURSION IN
GAZA. Deep in the text of the item it was revealed that this was not the full picture. Annan
made demands on the Israelis, but also on the Palestinians.

Annan also demands that the PA prevent the Palestinian [militant] groups from
firing missiles at Israeli targets. He reminds the two parties that civilians on both
sides have the right to protection.

The editor’s decision to compose a headline that emphasized only the demands on the
Israeli side created a biased picture of reality. The UN Secretary-General had actually
demanded that both sides cease their violence and harm to civilians. The headline did
not convey this.

Al-Quds, October 4, 2004. The headline

emphasized the UN Secretary-General’s demands a‘g.\ﬂ ﬂy .mh' om
on Israel: ANNAN CALLS FOR END TO ISRAELI AT

INCURSION IN GAZA. By contrast, in the text it 5}‘ &lhé U'h g‘L..ab'”m

emerged that his demands were directed at the i o gl S Bt Ul Gl ) (s Trua) by
o i " il algcial M il ¢ BN Miad 201g332 Ul B S sl ilac olgily
Palestinian side too. “Annan also demands that the Aty g ol st 3 0 A i s Stm T 50 20,y
A m s bl e gdall ik N sl 33 L bl g3
PA prevent the Palestinian [militant] groups from g - i ..Jw,..;.,w.; ,j
- . ) y o2 il Al gl ¥ ) s iy
firing missiles at Israeli targets. g0 S0 54 Al BS54 Pl
..;\:&.\l\e._..nglu.

21



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

Al-Hayat Al-Jadida, October 1, 2004. The headline

emphasized the British Foreign Minister’s demands :‘L.'!'L“ ‘-‘39" J#‘}“‘FHS}:”
on Israel: STRAW CALLS ON ISRAEL TO STOP )1‘?.“5 g%“},wsdwyl
ASSASSINATION OPERATIONS AND TO STOP il 00l g, 30 e LA 5 3 g G4
CONSTRUCTION OF SETTLEMENTS AND THE TR T e A L
WALL. Deep in the text it was revealed that his demands AaB o gia el g Lol ey G 81 Sl e laf L1
AL plaf i el (gt Sl pall Slasfl ot o5 gl 53 341 et

were also directed at the Palestinian side: Straw called {05 cpialesnals gl sl s £ 54 gl o sl gl
N . q O W g gt JABH Sladae g0 ()i Y . Jadl pany dasadidlan

on the Palestinian Authority to work seriously to stop Ll A Ll cin e gl il i gt L i
the “activities of terrorist groups which continue to be ;‘u’fwﬂdﬂﬁi@wm WL
committed against Israeli innocent families”. bl el sk st bt deg. i) kol il i 23

(e a3 () Ruslaalil) Alaluall e (a6 . bl
Tl ol Jag LaBll sl 55 0 s Y1 bl Sl e
PFLNE RV IV T

Another example of similar editorial bias can be seen in Al-Hayat Al-Jadida’s coverage of a
speech by the British Foreign Secretary at the annual conference of the Labour Party, on
October 1, 2004. The headline reported on Foreign Secretary Jack Straw’s demands of
Israel: STRAW CALLS ON ISRAEL TO STOP ASSASSINATION OPERATIONS AND TO
STOP CONSTRUCTION OF SETTLEMENTS AND THE WALL. Here, too, deep in the
text additional information is brought to light, which changes the picture presented in the
headline. It turns out that later in his speech Straw called on the Palestinian Authority to
work seriously to stop the “activities of terrorist groups which continue to be committed
against Israeli innocent families”. This information was buried deep in the text, beneath a
headline that stressed only the demands on the Israeli side.

Ma’ariv, August 11, 2006, page 7. The last paragraph in the
"ana o =11U 100 article told a very different story than the one the editor chose for

[T ampywpa| heheadine

Voo IR OIS YN TND
o i e b G PRSI 0 e e T e
i wrn iz e mu\::::“'ﬂ.r':_-ﬁ
Headline: LISTENING TO NASRALLAH; 100 HAIFA ARABS
WANT TO LEAVE TO JORDAN.

Haifa Mayor Yona Yahav clarified yesterday that he is not familiar with any mass migration of
residents to Jordan. ‘There are some [Arabs] who are leaving, but it’s exactly like the Jews. The Arab
residents of the city are politically and economically involved in it and no Hassan Nasrallah is going to
make them leave’.

22



'@:j :'“’%smav

A similar example from the Israeli media illustrates how giving prominence to one
component in a report can create bias. The headline of an article in the August 11, 2006
edition of Ma’ariv proclaimed: LISTENING TO NASRALLAH; 100 HAIFA ARABS WANT
TO LEAVE TO JORDAN. While such views were indeed expressed in the article, a closer
reading of the article uncovers completely different information as well. The last paragraph
of the article read: “Haifa Mayor Yona Yahav clarified yesterday that he is not familiar with
any mass migration of residents to Jordan. ‘There are some [Arabs] who are leaving, but
it’s exactly like the Jews. The Arab residents of the city are politically and economically
involved in it and no Hassan Nasrallah is going to make them leave’.” This paragraph told
a very different story than the one that the editor chose to relate in the headline.

In the following example there is a clear contradiction between the headlines and the
factual components of the article to which they refer. The banner headline on the front
page of Yediot Aharonot, on April 13, 2005, asserted: PM: ABU MAZEN WILL NOT
SURVIVE ATOP PALESTINIAN LEADERSHIP. The sub-headline of the article to which
this headline referred, on page 4 of the edition, was less adamant. It maintained: [Israeli
Prime Minister] SHARON ALSO ESTIMATED THAT ABU MAZEN IS IN A FIGHT FOR
SURVIVAL. Within the article itself, however, it was written:

Sharon also referred to the Palestinian arena and said that the Chairman of the
Palestinian Authority, Abu Mazen, is at the height of a struggle for survival. “We
will soon be able to estimate Abu Mazen'’s chances of survival atop the Palestinian
leadership”. At the same time Sharon was careful not to take an adamant position
on the issue.

The article, then, tells that the Prime Minister was careful not to take a clear-cut position
on the question of Abu Mazen'’s future. But the headlines told a different story altogether.
In the vast majority of cases, the ordinary reader, who is not trained in media criticism,
will not recognize the contradiction and will naturally reach the conclusion that the Prime
Minister determined that Abu Mazen will not survive atop the Palestinian leadership. The
text of this article was sent in by a reporter who actually interviewed the Prime Minister. It
is all the more remarkable, then, that the factual information it contains, which provided
the basis for its headline, was ultimately obscured from most readers.

23



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

Yediot Aharonot, April 13, 2005. An example of a pattern of editing that assigns a negative image
to the Palestinian side, without any factual corroboration in the article. The headline of the article
has the Prime Minister making an adamant assertion about the Chairman of the Palestinian
Authority. The article told a different story altogether. The text of this article was sent in by a
reporter who actually interviewed the Prime Minister. It is all the more remarkable, then, that the
factual information it contains, which provided the basis for its headline, was ultimately obscured
from most readers.

The banner headline

of the edition asserted: ‘ »
PM: ABU MAZEN
WILL NOT SURVIVE

m""— aﬂ;ﬁm ":

ATOP PALESTINIAN
LEADERSHIP. n r nu.l‘J:I.'l .'I:l.'ll.'!:l 'n'mJ' X9 |nm 1AN AT

= L [ |

The sub-headline on page :
4 was less adamant: MTIWT PANMI RINAD TIRDTIAR °2 PP 02 W
SHARON ALSO

ESTIMATED THAT ABU
MAZEN IS IN A FIGHT
FOR SURVIVAL. In the article itself, however, it was written:

“Sharon also referred to the Palestinian arena and said that the
Chairman of the Palestinian Authority, Abu Mazen, is at the height of a
struggle for survival... At the same time Sharon was careful not to take
an adamant position on the issue”.

24



@:j :'“’%smav

C. Headline Rhetoric and Lexical Selection

Headlines can differ from articles not only in the facts they convey but also in various
rhetorical aspects. Sometimes the words chosen in a headline illuminate what is described
in the article in ways that do not comport with the text. The use of certain grammatical
devices can influence how the reader interprets the information. Quite often, editors add
certain words, images or metaphors that help create an emotional effect. It is important
to know how to identify these factors and to understand that such headlines color news
stories in certain ways that stem from an editorial decision, not from reality.

An example from the Palestinian media that demonstrates how the choice of words can
influence how readers interpret reality concerns the terms used to describe Palestinian
suicide attacks against Israeli civilians. The way the media treats these events varies and
often depends on the political conditions of the period. For example, during periods of
intensified conflict, when there are no negotiations between Israel and the Palestinians,
reports on such actions are often framed in heroic terms, referring to the attacker as a
martyr. During periods when different political conditions prevail, the reporting sometimes
changes and attacks are referred to as “acts of terror” and are framed in disapproving
terms. Here are two examples:

On August 28, 2005, a suicide attack was carried out in Be’er Sheva. Dozens of Israeli
civilians were injured in the attack. The Chairman of the Palestinian Authority denounced
the attack using the words “terrorist operation”. The next day, the newspaper Al-Quds
reported this condemnation on its front page. The editor chose to use the term a “terrorist
operation,” quoting the President of the Palestinian Authority:

THE PRESIDENT [Abu Mazen]: WE DENOUNCE THE TERRORIST OPERATION
IN BE’ER SHEVA AND CALL ON ISRAEL TO REAFFIRM ITS COMMITMENT
TO THE CALM AND TRUCE.

On January 29, 2007, a suicide attack was carried out in Eilat, killing three Israeli civilians.
This time, Palestinian editors chose different terms to describe the event. The editor of
Al-Quds composed a headline that called the attack an “explosion operation”: THREE
PEOPLE KILLED IN AN EXPLOSION OPERATION IN EILAT. In reports referring to the
perpetrator of the attack, he was termed the “executor of the operation”. Use of these
terms conveyed a neutral attitude toward the event that transpired — neither positive
nor negative. Al-Hayat Al-Jadida reported the attack with a neutral headline: THREE
ISRAELIS KILLED IN AN OPERATION IN EILAT CARRIED OUT BY YOUTH FROM
BEIT LAHIYA ADOPTED BY THE AL-QUDS AND AL-AQSA BRIGADES, but the article
was accompanied by a photograph of one of the attackers with a caption that read
“martyr”. The use of this term conveyed a message supporting the attack.

25



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

An example from the Palestinian media that demonstrates how the choice of words can
influence how readers interpret reality concerns the terms used to describe Palestinian suicide
attacks against Israeli civilians.

On August 28, 2005, a suicide attack was carried out in Be’er Sheva. The attack injured dozens

of Israeli civilians. In the headline the editor chose to use the term “terrorist operation”,

and

quoted the PA chairman’s denouncement of the attack.

Al Quds, August 29, 2005, front page.
Article headline: THE PRESIDENT

[Abu Mazen]: WE DENOUNCE THE
TERRORIST OPERATION IN BE’ER
SHEVA AND CALL ON ISRAEL TO
REAFFIRM ITS COMMITMENT TO THE

CALM AND TRUCE.

ol i b Al Al gy
il gl 1Tl i gt

oubie 3pame Rialaadald Alalud pady 3131 - (s C81) -l oy
Al it it sl g moasal) s B st By 501 gl
ol
AL ply B A B rabloniall o ia sl B ki Uy
<o b SAT00 Ll Als ) Asles 5,

T e Sl

On January 29, 2007, a suicide attack was carried out in Eilat. Three Israeli civilians were killed in
the attack. In contrast with the example shown above, Palestinian editors chose to use different
terms in their coverage of this event.

Ol A gl

08 i laaie Vi 43 g 45 Sy
By Jaalad 493 il jual lobiaal ks

e
etlpaaly yam e tlalan yme FAA
g e A o 8 g
S S e i
e o o o B
s e AN
Adams baaia ke yoy Lies Jad 393y
Aapandl nekiln

palalig Calelanall Yy e Salge Yo ayas glacgsy (yoss 3aag < yalg)

'Mﬂ@gﬂ&ﬁ!f@

Ly i 3 £ e 3
fracren u_)uy-m-..u.,—*_._.g.w

=l Ao dhan
525

B
P o:--.x...‘mu—f—b.vh':l::h-ﬂ-h—-

Ty e i
A wn-pp.—m_A).L‘«.u u.,u..
" i a5

g A g AL ABL

e EY e
A ok 0 o S i ANt
A i St e % e .

i pamrs s

PR i i 1 ey

sl T 4l Y15 g ol o1 L 4 Sl gl

umumamumu&mw,mm
a8 g ol iy ¥

alpadias s | !
g s e 8l Ji 2 2 MHMIJ_HJWQJI sy

Al-Quds, January 30, 2007. In the headline
of the article the editor chose to describe
the event in neutral terms: THREE
PEOPLE KILLED IN AN EXPLOSION
OPERATION IN EILAT. In the text of the
article the perpetrator was referred to as
“the executor of the operation”.

26

gl g sl 5 2 Sy
il e S gl o)
By i ) g e cnl
By L g1 U e ol Soladaz
Ly U 2y

[ ) sl i ol
s gl o g
iy el e ) e Baan
e e g g a0 e Al i)
B g ol Al ol i e
iyl s gty gl
gl Wbt 65 Y Sl bl

" s SO Ay sk daag
Lyl 5 s Ll st
1] At i s i
Viga zl $ip

el e sl
it Ol bae shaa ol 303 e}

dpadeailliy Jld )
[P T T
3l g e S bl

JHJ\“J‘-‘LIEHHHM.‘_.J
B 0l s L g gt a1
oliske haa e PO £ cand Y eligs
i ko) bl ) 4D Balely Bk b
o ke ) e o e
ot 01 5 O )y 4 g La
S gl et g 52 8 ol g ) a0
Ly g el g i A §1 el )
blen g Gl ey ) pd kel
22 g gl e o i

O g A oL sy
=iy 4 Lo B g M o pma
ity Sie by e ally (el o
Lol a9 g gl g 3 g ol
hknl e pal |l ks 21 Liealh
Al gl il idela Gl

Al-Hayat Al-Jadida, January 30, 2007. Article
headline: THREE ISRAELIS KILLED IN AN
OPERATION IN EILAT CARRIED OUT BY
YOUTH FROM BEIT LAHIYA ADOPTED BY THE
AL-QUDS AND AL-AQSA BRIGADES

The article was accompanied by a photograph
of one of the attackers with a caption that

read “martyr”. The use of this term conveyed a
message supporting the attack.




i

‘@:? 3“@susv

The next example, from the Israeli media, also illustrates the significance of lexical
selection: On August 9, 2006, the Israeli air force bombed targets in the West Bank and
in the Gaza Strip. The next day the Ha’aretz newspaper reported on these events in an
article under the headline: “TARGETED ASSASSINATION” IN THE WEST BANK, TOO -
TWO ISLAMIC JIHAD ACTIVISTS KILLED. The term “targeted assassination” suggests a
precise military operation, in other words, a “surgical” strike on military targets, meaning
the Islamic Jihad activists. Closer examination of the text of the article, however, reveals
that there were Palestinian civilian casualties in the strike, including a three year-old girl
and a 17 year-old youth:

In the Sajaiya neighborhood of Gaza, a Popular Resistance Committees training
camp was bombed yesterday. Three Palestinians were killed: An activist of the
organization, a 17 year-old boy and a three year-old girl, Rajaa Abu Shaaban.

The decision to use the term “targeted assassination” in the headline conveyed
a misleading message to readers, since the results of this military action were not
“targeted”, even by the Israeli army’s definition.

This type of problematic word selection, which conveys in the headlines the impression
of a precise Israeli strike on a military target, is a common pattern that KESHEV has
identified in its studies of Israeli media coverage of the conflict in recent years. KESHEV’s

Ha’aretz, August 10, 2006. The decision to use the term “targeted assassination” in the headline
conveyed a misleading message to readers, since the results of this military action were not
“targeted”, even by the Israeli army’s definition.

“In the Sajaiya neighborhood of Gaza, a Popular
Resistance Committees training camp was

n 8/ L .
| O bombed yesterday. Three Palestinians were killed:

An activist of the organization, a 17 year-old boy

2 and a three year-old girl, Rajaa Abu Shaaban.”
- irlaa 02

, J , ’ Examination of the text of the article reveals that
1xn 1 ys there were Palestinian civilian casualties in the
strike, including a three-year old girl and a 17

WA NRPDIR | e

Headline:

“TARGETED ASSASSINATION” IN THE
WEST BANK, TOO - TWO ISLAMIC JIHAD
ACTIVISTS KILLED

27



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

report “Liquidation Sale — Coverage of Killings of Palestinians by Israeli Security Forces,”
which was published in March 2006, found that critical discussion of these terms is
entirely absent from the Israeli media discourse, despite their widespread use.

The same kind of editorial decisions appeared in coverage of the first day of Operation
“Cast Lead” in Gaza. On December 28, 2008, a headline on page 3 of Ma’ariv declared:
DIRECT HIT — PLANES ACHIEVE 98 PERCENT PRECISION. The decision to use
the term “direct hit” gives the impression of a precise Israeli strike on a military target.
However, a close examination of the text of another article found on the same broadsheet
revealed that according to Palestinian sources about 60 percent of those killed in the
attacks on the first day were civilians.

Another example of problematic word selection in headlines can be seen in repeated use
of the term “gestures” in the Israeli media. This term conveys generosity and its use by
the Israeli media in the context of the Israeli-Palestinian conflict depicts the Israeli side
as doing everything it can to promote rapprochement between the sides. For example,
before the convening of the Annapolis conference, a main headline in the November 14,
2007, edition of Ha’aretz proclaimed: AHEAD OF THE ANNAPOLIS CONFERENCE:
ISRAELI GESTURE TO COMPENSATE FOR REFUSAL TO DISCUSS “CORE ISSUES”;
ISRAEL WILL FREEZE SETTLEMENT CONSTRUCTION. A close examination of the
text reveals that the Israeli “gesture” was actually a commitment from years ago that Israel
had not honored. This time, as well, the alleged “gestures” referred only to declarations
not backed by any commitment to take concrete measures on the ground:

According to political sources in Jerusalem, Israel was asked to present its
preference either for a commitment to evacuate outposts or declaring a freeze
on settlement construction. “Among the two, freezing settlements is easier than
evacuating outposts, since it only involves a declaration and no confrontation with
settlers on the ground”, said a senior political source. Israel has promised the

Ma’ariv, December 28, 2008, coverage of the first day of Operation "Cast Lead" in Gaza The editor
choose to use the expression "direct hit" in the headline. This expression gives the impression of a
precise Israeli strike on a military target. The text of the article tells a different story

[ vamaa “On the other hand, Mw’ awiya Haskhanin,

1 ] I director of emergency services in Gaza,
u Dlun DI 1 II“N !E announced yesterday that only 40 percent of those
killed were Palestinian policemen and that the rest
were uninvolved civilians”.

Headline on page 3:

DIRECT HIT — PLANES ACHIEVE 98 A close examination of the text of another article
PERCENT PRECISION. found on the same broadsheet reveals that
according to Palestinian sources about 60 percent
of those killed in the attacks on the first day
were civilians

28



@-j 3“’%smav

United States many times before that it would evacuate outposts, but has not
kept its promise.

This pattern has been identified in many research reports by KESHEV over the years,
including “When thy Enemy Falls” (January 2005), “Quiet, We’re Disengaging,” (August
2005), “Israeli Gestures” (February 2005), and “Confused — This is How We Fumbled
Annapolis” (August 2008).

Quite frequently, headlines leave out certain components of the story entirely and instead
convey emotion. Sometimes headlines are more dramatic, more sentimental or more
inflammatory than the article texts, and here too, the influence on news consumers can
be far-reaching.

This pattern could be seen in Israeli media coverage of the Israeli military operation in
March 2006, when a large Israeli force swept into the Palestinian security compound
in Jericho to capture men that Israel claimed were involved in the murder of Rechavam
Ze'evi, a government minister. During the operation, IDF forces destroyed part of the
compound and arrested its inhabitants. Coverage of the event in the Israeli media was
characterized by uniform justification of the Israeli conduct. The coverage conveyed
a sense of pride and unity and included use of emotional phrases in headlines such as
GOT THEM, ACCOUNT CLOSED and JUDGEMENT DAY.

An important part of the ability to read the news critically involves being able to identify
this kind of emotional rhetoric and to understand that it, too, is the product of an editorial
decision. Critical news consumption demands that we learn to neutralize the emotional
contribution of the headlines.

In the main headline of the newspaper the editor chose to use the term "gesture". This term
conveys a sense of generosity. A close examination of the text reveals that the Israeli "gesture"
was actually a commitment from years ago that Israel had not honored. This time, as well, the
alleged "gestures" referred only to declarations not backed by any commitment to take concrete
measures on the ground;

T R [T 310N 9 TR oD ek kg | | According to political sources in
Jerusalem, Israel was asked to

.m“l?mnn: n”J:n nx R"BP]’I l?xww’ presen't its preference either for a

commitment to evacuate outposts

or declaring a freeze on settlement
construction. "Among the two,

Article Headline:

AHEAD OF THE ANNAPOLIS CONFERENCE: ISRAELI freezing settlements is easier than
GESTURE TO COMPENSATE FOR REFUSAL TO DISCUSS | evacuating outposts, since it only
"CORE ISSUES"; ISRAEL WILL FREEZE SETTLEMENT involves a declaration and no

CONSTRUCTION confrontation with settlers on the

ground", said a senior political
source. Israel has promised the
United States many times before
that it would evacuate outposts,
From the text } but has not kept its promise

29



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

Sometimes headlines do not say anything specific about a story. They merely project emotion.
When the headlines are more dramatic, more sentimental or more inflammatory than the article
texts, the influence on news consumers can be far-reaching.

in March 2006, when a large Israeli force swept into the Palestinian security compound in
Jericho to capture men that Israel claimed were involved in the murder of Rechavam Ze’evi, a
government minister. During the operation the Israeli army demolished parts of the compound
and arrested its inhabitants. Israeli media coverage was characterized by displays of national
pride and justification of the operation through use of emotional terms.

T2 NI U DI A INNLO'AS X9 AN NiNa wea Ma’ariv, March 15, 2006, pages 2-3,

.1 I i n headline: IDF PRESENTS:
I 1 nl 1 Nn 1! JUDGEMENT DAY

71391 Ay

WA
"UIIXI

Ma'’ariv, March 15, 2006, front page, main headline: GOT THEM Ma’ariv, March 15, 2006,

IMINR MY

ELEGANT
P o) e ) I el A e
SN XT3 7INT WA N :mmmnnn "IN "1 0 :.

Yediot Aharonot, March 15, 2006, front page, main headline: Yediot Aharonot, March 15,
ACCOUNT CLOSED 2006, page 3, headline:
ACCOUNT CLOSED

30



@:j :'“’%smav

D. Formulation of Responsibility

Media coverage does not only include description of facts, it also makes determinations
about responsibility for events: Who caused something to happen as it did? Sometimes,
the composition of headlines assigns responsibility by various means, for instance,
by using an active or passive voice. In other cases, when responsibility is disputed
(when the dispute is evident in the materials sent in by reporters), editors may devote
a headline to the question of responsibility. Though materials sent in by reporters may
express various points of view with respect to who is responsible, the headlines often
tell an unequivocal story.

This criterion can be illustrated effectively by examining how the media on both sides,
Israeli and Palestinian, covered preparations for the Annapolis conference in November
2007. In the days before the conference the media conveyed pessimism and emphasized
the expected failure of the conference.

The Israeli media assigned responsibility for the expected failure to the Palestinian side
by promoting to the headlines information about Palestinian actions that would allegedly
stymie the conference. Thus, for example:

POLITICAL SOURCES POINT TO EXTREMISM IN POSITIONS OF AIDES TO
PALESTINIAN NEGOTIATING STAFF; INSTEAD OF COMPROMISE, THEY
SPEAK OF JUSTICE (Ha’aretz, November 11, 2007, page 3).

PALESTINIAN ATTEMPT TO BEND ISRAEL AHEAD OF TOMORROW’S
TRILATERAL TALKS AT ANNAPOLIS CONFERENCE; PALESTINIANS FLEX
THEIR MUSCLE (Ma’ariv, November 26, 2007, page 2).

YESTERDAY: TERRORISM BEFORE ANNAPOLIS (Ma’ariv, November 20,
2007, main headline)

SECURITY ESTABLISHMENT PREPARES FOR WAVE OF TERRORISM
BEFORE ANNAPOLIS CONFERENCE; ON THE WAY TO THE CONFERENCE: A
NIGHT OF TERRORISM (Ma’ariv, November 20, 2007, article headline, page 5).

These headlines tell a clear and unequivocal story: Once again the Palestinians are doing all
they can to create obstacles to negotiations: They are assuming more extreme positions,
flexing their muscles and carrying out terrorist attacks ahead of the conference.

In a similar fashion, headlines in the Palestinian media placed responsibility for the
expected failure on the Israeli side. For example:

31



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

ABBAS INFORMS SAUDI KING OF HIS PESSIMISM TOWARDS THE
CHANCES OF SUCCESS IN ANNAPOLIS BECAUSE OF ISRAELI POSITIONS
(Al-Hayat Al-Jadida, November 17, 2007, front page).

FAILURE OF THE NEGOTIATIONS ON THE JOINT DOCUMENT, THE
PRESIDENT: ISRAEL WANTED TO MAXIMIZE ITS GAINS AND WE REFUSED
(Al-Quds, November 24, 2007, front page).

In KESHEV’s research over the years, a clear pattern has been identified whereby the
Israeli media, using different means of editing, systematically highlights Palestinian
responsibility for the failure of political contacts between the parties. This is the case
despite the fact that Israeli reporters routinely gather material from diverse sources
who assign responsibility to various parties, the Palestinians, the Israelis, the American
administration, or all of them together.

32



e

.@,—?

N
o awRESHEV

Media coverage does not only include description of facts, it also makes determinations about
responsibility for events. Thought materials sent in by reporters may express various points of
view with respect to who is responsible, the headlines often tell an unequivocal story.

The media on both sides, Israeli and Palestinian, covered preparations for the Annapolis
conference in November 2007. In the days before the conference the media conveyed
pessimism and emphasized the expected failure of the conference. Media in both sides assigned
responsibility for the expected failure to the other side

The Israeli media assigned responsibility for the expected failure to the Palestinian side by by
promoting to the headlines information about Palestinian actions that would allegedly stymie
the conference:

_ == | M@ariv, November 20, 2007, front
: 'w n ﬂ page headline and referral to article on
1l ; % page 5: YESTERDAY: TERRORISM

BEFORE ANNAPOLIS

e w'mr

Headline of article on page 5:
Wit ‘737 NI2NA (INE'3n N304
DI A8 ) L SECURITY ESTABLISHMENT

=] 1 1 E ’ 11 : PREPARES FOR WAVE OF

ull "l' 1 TERRORISM BEFORE ANNAPOLIS
, ,., CONFERENCE

1118 I =

In a similar manner the Palestinian media assigned responsibility for the expected failure
to the Israeli side:

Al-Quds, November 24, 2007,
front page: FAILURE OF THE
NEGOTIATIONS ON THE JOINT
DOCUMENT; THE PRESIDENT:
ISRAEL WANTED TO MAXIMIZE

a5 yusaall wABAGIND Joa calaglanh Jiab bl
S ad ) aig adealls Bl a3 Cils | Jadlpaal o paad i

b1 e o iy L il 510 il s Lt s oy

el aaid il fatalipl ot [RREEIEEEE
ul.ulj.wﬂl 191|u.uu g.uyhi).u’y :bu

Al-Hayat Al-Jadida, November 17,
2007, front page: ABBAS INFORMS
SAUDI KING OF HIS PESSIMISM
TOWARDS THE CHANCES

OF SUCCESS IN ANNAPOLIS
BECAUSE OF ISRAELI POSITIONS

33



'@:j :'“’%smav

E. Epistemic Framing

Rarely, if ever, do news media outlets report facts that are accepted unequivocally by
all sides. In most cases, information is presented as a claim, a forecast, an assumption,
a hypothesis, and so on. Therefore, there is great importance in how editors frame
the epistemic standing of the material: Is it presented as a fact, a hypothesis, a lie,
disinformation, a claim, etc.? Framing is important because it helps readers and viewers
determine whether they should believe certain information or regard it with suspicion.

An interesting example that illustrates this criterion involves coverage of an incident in
which eight members of the Ghalia family were killed on a Gaza beach on June 9, 2006. A
major part of the coverage in the Israel media concerned the question of responsibility for
the incident. The Israeli army did not accept responsibility for the explosion that caused
the deaths, though other parties lay the blame at the feet of the army. The Israeli media
gave prominence in headlines to points of view that absolved the army of responsibility
for the explosion, framing the exculpatory evidence as undisputed fact. Two illustrative
headlines appear below:

INVESTIGATION REPORT: IDF NOT TO BLAME FOR KILLING OF FAMILY ON
GAZA BEACH (Ma’ariv, June 14, 2006, page 3 headline).

“IDF NOT TO BLAME FOR EXPLOSION ON GAZA BEACH - AND THAT IS
CERTAIN”(Yediot Aharonot, June 14, 2006, page 2 headline)

Sometimes, under headlines that absolved the Israeli military of responsibility or even laid
the blame at the feet of the Palestinian side, information appeared in the text of articles
that undercut the credibility of the “facts” presented in the headlines. The following
headline, for example, appeared in Ma’ariv:

MOST EVIDENCE GATHERED BY SECURITY ESTABLISHMENT SHOWS:
IDF DID NOT CAUSE GAZA TRAGEDY: ASSESSMENT GROWS: HAMAS
RESPONSIBLE FOR KILLING OF FAMILY (Ma’ariv, June 12, 2006, headline on
page 4)

In the text of this article, however, it was revealed that: “In the security establishment
opinion is still divided, with some convinced that in spite of everything ‘most chances are
that the tragedy was caused by an IDF shell’”.

Another example of this pattern of coverage can be seen in an article on page 9 of
the June 13, 2006 edition of Yediot Aharonot. The article’s headline determined: THE
TRAGEDY IN GAZA: FINDINGS IN THE FIELD CLEAR ISRAEL OF RESPONSIBILITY;
IDF INVESTIGATION: NO EVIDENCE THAT WE HIT PALESTINIANS ON THE BEACH.
Nevertheless, in the text of the article was written: “However, senior military sources
yesterday remarked that the findings reached by the investigating committee can not rule
out completely the possibility that an IDF shell struck the Palestinian family.”

35



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

To better understand the significance of epistemic framing, it is worth examining how the
Israeli media framed points of view that deviated from the position taken by the Israeli
military. The following headline from the June 18, 2006 edition of Ma’ariv reported on
such perspectives:

GAZA BEACH DIARY; THE PALESTINIAN CLAIMS GAINED SUPPORT THIS
WEEK IN LONDON; THREE BRITISH NEWSPAPERS PUBLISHED ARTICLES
THAT CAST DOUBT ON THE FINDINGS OF THE IDF INVESTIGATION, WHICH
PROVED UNEQUIVOCALLY THAT ISRAEL IS NOT TO BLAME FOR THE
DEATHS OF THE SEVEN MEMBERS OF THE GHALIA FAMILY; FOREIGN
MINISTRY SOURCE: “FOREIGN JOURNALISTS HAVE A TENDENCY TO
BELIEVE THE PALESTINIANS IN ADVANCE”

Throughout the coverage of the episode, the Israeli army’s positions were framed by
the headlines as certain and incontrovertible facts. The headline above emphasized that
the IDF investigation “proved unequivocally that Israel is not to blame”. If the editor of a
newspaper bestows such credibility on the Israeli army’s position, it is almost certain that
the Palestinian positions mentioned in the same headline, will be framed disparagingly
as “claims” that cannot be taken seriously. Again, remember that it is the editor who
composed this headline and thereby determined the degree of factualness that readers
ascribe to the positions of each side.

A comparison of coverage of the same event in the Israeli and Palestinian media
shows how information that is an assumption or hypothesis can be framed as an
undisputed fact.

On February 4, 2008, a suicide attack was carried out in a commercial center in Dimona.
One woman was killed and dozens were injured. One of the assailants was killed in the
explosion and another survived. Israeli security forces spotted the explosive belt on the
body of the wounded assailant and when he moved his hand they fatally shot him. The
Israeli media and the Palestinian media depicted very different versions of the event.
According to the Israeli media, the assailant moved his hand in order to detonate the
explosive belt, and was therefore shot. According to the Palestinian media, the assailant
moved his hand to ask for help, and was shot for no reason. On each side, one version
was presented as a definitive incontrovertible fact.

This is how the event was presented in an item broadcast on Israeli Channel 10:

Correspondent: These are the first moments after the explosion. The man lying
here is the second terrorist who has not yet blown up. On his body, under his
clothes, is a powerful live bomb, but everyone is convinced that he is one of
the injured in the attack. The terrorist shows signs of life and people ask the
paramedic to treat him. The paramedics, and even the police, have no idea that
they are an arm’s length away from another terrorist. The people tending to him
are essentially treating a live bomb. Now it turns out that across the street there
are dozens of people — all in mortal danger — if the wounded terrorist succeeds in

36



@:j :'“’%smav

pressing the switch. The people do not agree to move back, and then, while the
paramedics are treating the wounded terrorist, they discover the explosive belt on
his body. Within seconds, everyone moves away from the terrorist, but they aren’t
out of danger. Even from a distance, the security forces can tell that the terrorist
is reaching for the switch and trying to detonate his bomb. For several minutes
the terrorist moves his hands and tries to detonate the bomb, but the police are
not able to keep people at a distance and they are not even trying to neutralize
the terrorist. Until police officer Kobi Mor arrives on the scene. He and the police
sapper shoot at the terrorist and pray that they won't hit the bomb.

The sapper and the police officer wait a few more minutes, hoping that the
terrorist has lost consciousness so they won’t have to risk firing at him again.
But then, even though he was wounded in the explosion and has been shot at
least twice, the terrorist uses his left hand to try again to press the switch that will
detonate the bomb [...]

In this attack in the heart of Dimona 47 people were injured, one critically and
the rest lightly. But these figures could have been much worse were it not for five
gunshots that were sounded at the last moment, and with them one great sigh
of relief.

This is what Kobi Mor, the police officer who shot the assailant, told Israel’s Channel 1
news edition:

Kobi Mor: He lowered his hand, but his hand shook all the time — | was sure he
was convulsing or something. Two minutes later he lifted his hand again, right to
the [explosive] belt, and the motion was clearly to detonate, movement right in the
direction of the belt, to the top part of the belt. | knelt down and shot five bullets
into his head.

Reporter: You became a hero today; you saved a lot of people.
Kobi Mor: | don’t think about it in those terms, we just do our job.

The Palestinian media depicted the event very differently. A headline in Al-Hayat Al-Jadida
read: ISRAELI TELEVISION BROADCAST FOOTAGE OF ISRAELI GUARD IN DIMONA
EXECUTING A WOUNDED PERSON CRYING FOR HELP. The entire report was
credited to the Ma’an news agency and was published without modifying the headline.
This headline presented the killing of the assailant as an execution, referring to the man
who was shot as one of the wounded crying for help, without mentioning that he was one
of the assailants in the attack.

The headline in the Palestinian newspaper told a clear story — one that contrasts
sharply with the story told in the Israeli media. Though the headline was phrased as
an incontrovertible fact, an examination of the text of the article—which provided the
basis for this headline—uncovers many ambiguities that raise questions about the facts

37



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

presented in the headline. Among other information, the article referred to the Israeli
version of the event:

Israeli Channel 2 broadcast footage of an Israeli dressed in civilian clothes shooting
his pistol at a wounded person crying for help for fifteen minutes and raising his
hands requesting help from paramedics. Channel 10, however, claimed that “the
Palestinian continued trying to detonate his explosive belt, which necessitated
his killing”.

The headline told of a “wounded man crying for help” and the text beneath stated that
he had raised his hand. Here is where a first question arises: Did the main cry out for
help or was he trying to detonate his explosive belt when he was shot? The identity of
the shooter is also unclear from the report. While the headline told of an “Israeli guard”,
the text of the article presented various bits of information that did not provide a clear
answer. At first, it was stated that the shooter wore civilian clothes (meaning he was not a
security guard whose job was to protect his workplace). Later in the article, it was stated
that an Israeli guard named Kobi shot the wounded man and left him bleeding. After that,
it was stated that an Israeli policeman kept passersby at a distance, and at the end of
the article it is mentioned that other policemen shot the wounded man. So who fired the
fatal shots? Was it an Israeli civilian? An Israeli guard named Kobi? Or were the shooters
other policemen?

Al-Hayat Al-Jadida chose not to investigate the contradictions and ambiguities in the
Ma’an report — and published it verbatim. Despite the lack of clarity in the report the
newspaper nevertheless presented its headline as a clear fact: An Israeli guard had
executed a wounded Palestinian who cried for help.

The comparison above shows that even in cases where the facts are in dispute, editors
often compose headlines that leave no doubt, which present a certain version of events
as undisputed fact. In such case, news consumers do not receive information about
the dispute.

Rarely, if ever, do news media outlets report facts that are accepted unequivocally by all
sides Therefore, there is great importance in how editors frame the epistemic standing of
the material.

ght members of the Ghalia family were killed on a Gaza beach on June 9, 2006. A major part of

the coverage in the Israel media concerned the question of responsibility for the incident. The
Israeli army did not accept responsibility for the explosion that caused the deaths, though other
parties lay the blame at the feet of the army. The Israeli media gave prominence in headlines to
points of view that absolved the army of responsibility for the explosion, framing the exculpatory
evidence as undisputed fact. (see opposite)

38



N
y URESHEY

R R i (PIN'A3 OWN N9 9y
1D 13 anawnn A7 [ L Ty [ =1

Ma’ariv, June 14, 2006, page 3 headline: Yediot Aharonot, June 14, 2006, page

INVESTIGATION REPORT: IDF NOT TO BLAME 2 headline: “IDF NOT TO BLAME FOR

FOR KILLING OF FAMILY ON GAZA BEACH. EXPLOSION ON GAZA BEACH — AND THAT
IS FOR CERTAIN”

Sometimes, under headlines that absolved the IDF of responsibility or even laid the blame at the
feet of the Palestinian side, information appeared in the text of articles that undercut the credibility
of the “facts” presented in the headlines.

TTU3 [IDN 372 X7 71N AN N30 121073 Im0XIW AU 2n Ma'ariv, June 12, 2006, headiine
= = on page 4: MOST EVIDENCE

47 ’ "I-D.I"nn "D"‘In” GATHERED BY SECURITY
) ; ESTABLISHMENT SHOWS:
' IN-IIIIN DN”"I'I IDF DID NOT CAUSE GAZA
ﬂnﬂmnn nx'll'n GROWS: HAMAS RESPONSIBLE
FOR KILLING OF FAMILY

TRAGEDY; ASSESSMENT

THIIRE bl

From the text of the article:

“In the security establishment opinion is still divided, with some convinced that in spite of everything
‘most chances are that the tragedy was caused by an IDF shell”

FITU T A

ManD WoTe aYE™a oY Menvw W PR nTRR? Nawn mea 11 munwen nuyen
5w DMB3 TR AR PRI0Y 73 YRUETI 19K IR 2R TPRNT REDnI pEo mrunn
"D rmee’t ORI KRR I 0 I DRINY Y PN TR 0T EATYR'Y NNSwn 212 nyaw

Ma’ariv, June 18, 2006, page 3, article headline: GAZA BEACH DIARY; THE PALESTINIAN
CLAIMS GAINED SUPPORT THIS WEEK IN LONDON; THREE BRITISH NEWSPAPERS
PUBLISHED ARTICLES THAT CAST DOUBT ON THE FINDINGS OF THE IDF INVESTIGATION,
WHICH PROVED UNEQUIVOCALLY THAT ISRAEL IS NOT TO BLAME FOR THE DEATHS OF
THE SEVEN MEMBERS OF THE GHALIA FAMILY; FOREIGN MINISTRY SOURCE: “FOREIGN
JOURNALISTS HAVE A TENDENCY TO BELIEVE THE PALESTINIANS IN ADVANCE”

If the editor of a newspaper bestows such credibility on the Israeli army’s position — IDF
INVESTIGATION, WHICH PROVED UNEQUIVOCALLY THAT ISRAEL IS NOT TO BLAME — it
is almost certain that the Palestinian positions mentioned in the same headline, will be framed
disparagingly as “claims”.

39



'@:j :'“’%smav

F. Visual Semiotics

Editing does not only deal with verbal components. Editing also involves choosing
pictures, colors and graphic design, factors that have a decisive influence on readers and
which need to be better understood.

An example that illustrates the importance of visual components in framing the message
conveyed by the news can be seen in coverage of the first two days of the Israeli military
operation in Gaza (Operation “Cast Lead”), at the end of December 2008. In these days
hundreds of Palestinians were killed, among them many civilians, as a result of bombing
by the Israeli air force.

In coverage by the Israeli newspaper Yediot Aharonot, on December 28, 2008, the editor
chose to attach photographs to the news article that showed the results of the bombing
in ways that obscured the kilings and the degree of harm inflicted on civilians. A large
picture across the broadsheet on pages 10-11 showed the destruction after the bombing.
The picture, a wide shot from a distance, did not show the harm to Palestinian civilians.
The headline, HAMAS FELL ASLEEP — AND TOOK A HIT, in giant letters over the photo,
glorified the power of the Israelis. The overall page design conveyed a message of pride
in a successful and just action.

In the Palestinian media, editors chose to attach to the articles photographs of a different
kind, which focused on another aspect of the same event. The photos showed the scale
of damage that the Israeli attacks had sown in the Palestinian civilian population. For
example, on page eight of the Palestinian newspaper Al-Quds there appeared a photo of
the same scene that was depicted in Yediot Aharonot, but the focus of the photo and the
accompanying headline was the large number of civilians that were Killed.

On the next day as well, December 29, 2008, the photos chosen by the editor at Yediot
Aharonot ignored the harm caused to Palestinian civilians. The photos, taken from
a distance, did not show people killed or injured. Placing such sterile photos beside
headlines like THE TUNNELS WERE DESTROYED or GAZA CRATER conveyed a sense
of pride in a successful and just action. By contrast, the front page of Al-Hayat Al-Jadida
on the same day described a completely different reality. The pictures that the editor
chose to publish on the front page again focused on the harm to Palestinian civilians.

This comparison demonstrates that visual components have a real influence on how

readers perceive the reality that is described. Here too, the crucial decision belongs to the
editor who chooses to give prominence to certain aspects of reality over others.

41



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

December 28, 2008, coverage of the first day of the fighting in Gaza. Israeli and Palestinian
newspaper editors chose visual components that focused on different aspects of the
same reality.

T T T T TR A ey | Yoot Aharonot, pages
' [ 10-11, the headline
HAMAS FELL ASLEEP
— AND TOOK A HIT
accompanied a large
picture that showed the
results of the bombing
by the Israeli air force.
The picture, a wide shot
from a distance, did

not show the harm to
Palestinian civilians.

Al-Quds, page 8, the
headline, HARSH
PICTURES FROM

THE MASSACRE IN
THE GAZA STRIP
accompanied photos
showing the scale of
the harm to Palestinian
civilians caused by the
Israeli air force bombing.

42



@-j :'“’%suiv

December 29, 2008. Once again, the visual components chosen by Palestinian and Israeli
newspaper editors described different aspects of the same reality.

| | The editor of the Israeli newspaper
Yediot Aharonot chose photos
taken from a distance that did not
show any persons killed or injured.
Placing such sterile photos beside
_ headlines like THE TUNNELS WERE
ST “.".’""f' v DESTROYED or GAZA CRATER

. J ' conveyed a sense of pride in a
successful and just action.

OTRAWM oI (7N 4 7173 0UUE ONrYIA IR0 IR 4 I T K 0o
I PSS N3N 7377 TWEK IR0 TR 4 07 0 T o TR 4
|mMm3 8 MY 4 QN NEWY PWEn A0S0 YW NUmenn am 4 ueoh

Tt i i, | R The editor of the
e e ] Palestinian newspaper
Al-Hayat Al-Jadida chose
to publish photos on the
front page that focused
on harm to Palestinian
civilians. The headline
said: THE MASSACRE
CONTINUES: MORE
THAN 300 MARTYRS
AND 1000 WOUNDED

43



@:j :'“’%smav

Conclusion

These are the main criteria that should be considered in order to read the news critically.
Critical news consumption focuses on discrepancies between the work of reporters and
the work of editors. Getting to know these criteria is a first step toward becoming a more
critical consumer of news media.

Critical reading involves more than just identifying individual instances where editorial work
does not reflect the material sent in by the reporters. Ultimately, this is the fundamental
question that critical readers should ask: Are the biases that exist in the editing systematic
and are they carried out according to a general pattern?

For example, when reporters send in material that indicates differences of opinion on a
question of responsibility (Criterion D), do the headlines nonetheless systematically confer
responsibility to one side? When reporters send in material that indicates differences of
opinion about the facts (Criterion E), do the headlines systematically give preference to
one version of events and present it as fact, at the expense of other versions that are
depicted as falsehoods?

Meticulous examinations of patterns of editing in Israeli and Palestinian media outlets,
which have been carried out in research by KESHEV and MIFTAH, and by Daniel Dor,
reveal that such systematic patterns indeed exist. They play a key role in influencing
Palestinian and Israeli public opinion regarding the Palestinian-Israeli conflict. Getting to
know the criteria that underlie these patterns can help readers uncover such patterns and
neutralize their influence.

45



‘ N
Y URESHEY

About KESHEV

KESHEV - The Center for Protection of Democracy in Israel was established by
a group of concerned citizens following the assassination of Prime Minister Yitzhak
Rabin in order to defend and promote democratic values in Israel. Since the beginning
of 2005 Keshev has been carrying out a long-term media monitoring project in
partnership with the Palestinian organization MIFTAH. The project aims to change
patterns of discourse and media coverage in Israel and in the Palestinian Authority.

KESHEV is not affiliated with any political party and its activities are supported by
contributions alone.

Donations are gratefully accepted by mail: P.O. Box 8005, Jerusalem 91080,
ISRAEL, or via First International Bank, Main Branch (012), 10 Hillel St., Jerusalem,
Account 405-750328

KESHEV would like to thank all those who contributed to the Media Monitoring
research reports over the last five years:

David Grossman
Danny Rubinstein
Yizhar Be’er

Dr. Tamar Ashuri
Dr. Daniel Dor
Manuala Dviri
Prof. Galia Golan
Dr. Yuval Karniel
Dr. Hagar Lahav
Prof. Ram Loevy
Dr. Adel Man’a
Dr. Lea Mandelzis

Hagit Ofran

N
AU N EsHEY

Prof. Frances Raday
Anat Saragusti Prof. Dov Shinar
Dr. Mary Totry

Dr. Zvia Valden

Shiri Iram

Ofer Vlodavsky

Dr. Eitan Schiffman
Michal Harel-Mizrhi
Carmi Lecker
Naomi Mandel-Levy
Tzvika Rotbart
Ohad Stadler

Shimri Zameret

P.0.B 8005 Jerusalem 91080 | Phone: 972-2-6221126 | Fax: 972-2-6221127 | info@keshev.org.il | www.keshev.org.il



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

KESHEV Publications

e “Equal among Equals? An Instructional Guide on Teaching Critical Examination of Images
of Minorities in the Media. Case Study: The Ethiopian Jewish Community in Israel”,
September 2009

e “The State of Israel vs. ‘Breaking the Silence’: Media Coverage of the Organization’s
Report on IDF Conduct during Operation ‘Cast Lead’”, August 2009

e “Way to Go, IDF? The Credibility of Army Investigations of Killings of Civilian in Gaza”,
April 2009

e “We All Know that Israeli Soldiers Don't Kill on Purpose’: The Contribution of the Media
Discourse to Unawareness”, March 2009

e “A School or a Firing Post? Israeli Media Coverage of Another Civilian Killing”,
January 2009

e “Grad Missile Truck Destroyed on its Way to a Hideout’: The Questions That Were Not
Asked”, January 2009

e “What Next, a Humanitarian Lull or a Ground Operation?’: Coverage of the Diplomatic
Options for Ending the Fighting in Gaza”, January 2009

e “Direct Hit’: Israeli Newspaper Coverage of the First Two Days of Operation ‘Cast Lead™,
December 2008

e “Confused: ‘This is how we fumbled Annapolis’ — The Israeli Media and the Peace
Process”, August 2008

e “War to the Last Moment’ — The Israeli Media in the Second Lebanon War”, English
Edition, July 2008

e “Press for the Peace of Jerusalem? — Israeli Media Coverage of the Jerusalem Issue”,
June 2008

e “To Say Nothing of the Roadmap — The Israeli Media and the Renewal of Construction
over the Green Line”, March 2008

e “The Spin over who Turned Out the Lights in Gaza”, February 2008

e “Women, Media and Conflict — A Gendered View of Isrageli Television Coverage of the 2006
Lebanon War”, December 2007

e “When the Cannons Roar: From the Gaza Beach to Beit Hanun — Israeli Media Coverage
of Killings of Palestinian Civilians in the Gaza Strip”, May 2007

e “Ma’ariv’s Fear Index”, March 2007
e “Who Cares About Another Palestinian Death?”, March 2007
e “The ‘Great Land Grab’ and the Prime Minister’s ‘Conciliatory’ Speech”, November 2006



e

\
URESHEY

&

“’A Moment of National Pride’ — Israeli Media Coverage of the Takeover of Jericho Prison”,
April 2006

“Liguidation Sale’ — Israeli Media Coverage of Events in Which Palestinians Were Killed by
Israeli Security Forces”, March 2006

“Disconnected — The Israeli Media’s Coverage of the Gaza Disengagement”, January 2006

“Who Reports When Palestinians Denounce a Terror Attack? Coverage of Palestinian
Condemnations of the Attack in Netanya”, December 2005

“Quiet, We're Disengaging! — Israeli Media Coverage of the Tense Ceasefire between Israel
and the Palestinian Authority following the Sharm e-Sheikh Understandings”, August 2005

“Channel Two’s Virtual Reality — Coverage of Events around the Sharbaty Family Home in
Hebron”, April 2005

“A Dog’s Life — Whose Blood is Worth More: That of Palestinian Civilians or a ‘Jewish’
Dog?”, March 2005

“Israel Gestures — How Were Israel’s Steps Covered?, February 2005

“Bush: Territorial Contiguity for the Palestinian State”, February 2005

“The Palestinian Prisoner Release Issue in the Israeli Print Media”, February 2005

“When Thy Enemy Falls — Coverage of Arafat’s Death in the Israeli Media”, January 2005



Reading between the Lines An Israeli-Palestinian Guide to Critical Media Consumption

About MIFTAH

MIFTAH - The Palestinian Initiative for the Promotion of Global Dialogue and
Democracy, seeks to promote the principles of democracy and good governance
within various components of Palestinian society; it further seeks to engage local
and international public opinion and official circles on the Palestinian cause. To that
end, MIFTAH adopts the mechanisms of an active and in depth dialogue, the free flow
of information and ideas, as well as local and international networking.

MIFTAH would like to thank all those who contributed to the Media Monitoring
research reports over the last five years:

Dr. Hanan Ashrawi Ruham Nimri

Dr. Lily Feidy Mansor Tahboub

Khalil Shahin Muhammad Abed Rabbo

Mousa Qous Muhammad Yaghi

Atta Qaymari Ala’a Karajah

Imad Al-Asfar Saed Karzon

Bisan Abu Ruqti Bilal Ladadweh

Rami Bathish May Mustafa

Juman Quneis Abeer Ismael

Nahed Abu T’eimeh Diana Al-Zeir

Walid Batrawi Rawan Hamad

Hisham Abdallah Nahed Abu Snieneh
Mye.

P.O.B 69647 Jerusalem 95908 | Phone: Ramallah 970-2-2989490 | Fax: Ramallah 970-2-2989492
info@miftah.org | www.miftah.org



e,

@
MIFTAH Publications

e |sraeli Prime Minister Benjamin Netanyahu'’s Speech at Bar llan University, July 15, 2009
e The First Day Between ‘Cast Lead’ and ‘Oil Spot’, January 21, 2009

\
URESHEY

¢ Annapolis: The Coverage of the Three Palestinian Newspapers and Palestine Television of
the Conference, September 1, 2008

¢ The media coverage of the Municipal elections in Jerusalem, November 26, 2008

e Second Journalist survey, October 16, 2008.

e |sraeli journalists’ booklet, June, 2008.

e The ‘Bulldozer Operation’ in Jerusalem: A Balanced Media Coverage, August 30, 2008
e Palestine Investment Conference, August 1, 2008

¢ The media coverage of President Bush'’s first visit to the area, May 12, 2008.

e “Dimona Operation: The Coverage of the Three Newspapers and Palestine Satellite
Television”, May 13, 2008

e Media Coverage at ‘Palestine Television (PBC)” and ‘Al-Agsa Satellite Channel” Following
Hamas’ Military Takeover of Gaza, May 1, 2008

e ‘The Mecca Agreement and the National Unity Government’, December 03, 2007

e The Coverage of June 1967 War in the Three Palestinian Newspapers and Palestine TV on
the 5th, 6th and 7th of June 2007, November 12, 2007

e Cartoons in the Media Coverage of Mecca Agreement and the National Unity Government,
August 8, 2007

¢ The Palestinian Media Coverage of the Eilat Suicide Operation, May 31, 2007

e First Journalist Survey — April 2007 , May 29, 2007

¢ The Palestinian National Unity Government and Prospects for Peace, March 27, 2007
e The Bloody Sunday, January 15, 2007

¢ The Palestinian-Israeli Conflict in the Media Coverage of the 17th Israeli Knesset Elections,
August 1, 2006

e The Palestinian Media Coverage of Sharon’s lliness and his Departure from Political Life,
June 17, 2006

e The Palestinian-Israeli Conflict in the Palestinian Legislative Elections, May 9, 2006

e Palestinian Media Discourse: Diagnosis and Evaluation - The Unilateral Disengagement
Plan, November 21, 2005

¢ Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media - Coverage of the Palestinian-Israeli
Conflict (Second Report), August 1, 2005

e Public Discourse and Perceptions: Palestinian Media Coverage of the Palestinian-Israeli
Conflict, March 7, 2005

¢ Monitoring the media coverage of the 2005 presidential elections in Palestine,
February, 2005



